Dagsprogram
HANOI - HALONG BUGTEN - HUE - HOI AN - MEKONGDELTA - HO CHI MINH CITY
16 dages rundrejse fra Nord til Sydvietnam
Vietnam Highlight
Dag 1: Afrejse fra Danmark
Udrejse fra København, provinsen eller Hamborg.
Dag 2: Hanoi
I ankomsthallen i Hanoi lufthavn står chaufføren med jeres navn på et skilt, hjælper jer ud til bilen/minibussen og kører jer til hotellet i bycentrum. Man er altid en smule spændt på, hvad vil være de første indtryk i et nyt rejseland og umiddelbart vil man opleve Hanoi som en meget levende by. Mange mennesker har deres daglige gøren og laden ude på gaderne.
Her kommer kvinder i vuggende gang med bambusåg med kurverne fyldt med frugt, grønsager eller to store gryder, hvorfra der laves og sælges varme retter. Skomagerne, cigaretsælgerne, gadekøkkener, små cafeer og brødkoner behøves ikke mere end 1 – 2 m2 til deres lille forretning på fortovet.
Dette virvar af udendørs arbejdende folk blander sig med moderne klædte unge, som – tit mobilsnakkende – kører på små motorcykler i gaderne, og som sammen med de høje bygninger i Hanois udkant indikerer at den økonomiske vækst og modernitet gør sig gældende i de vietnamesiske storbyer. Samtidigt rummer Hanois bymidte en forunderlig arkitektur.
Her står de franske palæer, brede boulevarder og byens grønne åndehuller i kontrast til buddhistiske pagoder, snævre gyder og smalle, aflange huse – sidstnævnte iht. tidligere tiders ejendomsbeskatning med udgangspunkt i husets bredde. Efter hotel check-in er resten af dagen på egen hånd. Enten kan man slappe lidt af på hotelværelset eller tage en spadseretur rundt og fornemme byen.
Dag 3: Hanoi
Rejseprogrammet starter med 2 fridage i Hanoi og byen byder på mange attraktioner og sightseeing muligheder. Mest oplagte besøgssted er Ba Dinh pladsen med bl.a. Ho Chi Minhs mausoleum. Her ligger Ho Chi Minh balsameret i et glassarkofag til synlig beundring af den tidligere præsident, der kæmpede for Vietnams uafhængighed mod franskmændene, japanerne og amerikanerne.
I dette område ligger også præsidentpaladset, Ho Chi Minhs simple pælehus, hvor strategierne mod Sydvietnam og amerikanerne blev lagt, samt det historiske museum og den ensøjlede pagode. Byen byder på mange andre museer, templer og pagoder, parker, markeder og et folkeligt virvar af udendørs liv.
Sidstnævnte kan man opleve ved en spadseretur rundt i de snævre handelsgader i old quarter. I midten af det forrige årtusinde var det normalt at samle håndværk og salg af bestemte varetyper i samme gade. Hvert håndværk fik, så at sige, sin egen gade, hvor man fremstillede eller solgte en bestemt varetype og gadenavnene blev opkaldt derefter.
Så i Hang Giay (Giay = papir) sælges papir, i Hang Phem fremstilles aluminiumsting og i Hang Bac (oversættes til sølv) ligger mange smykkeforretninger. Og så fremdeles med kurve, måtter, hatte, traditionel medicin, fisk, kylling, skriveredskaber, gravstene m.m. Ikke alle gader har kunnet bevare dette særpræg den dag i dag og mere moderne erhverv har trængt sig ind. (M)
Dag 4: Hanoi
Fridag. (M)
Dag 5: Hanoi – Halong Bugten
Transfer til Halong godt 165km med toiletstop undervejs. I stiger ombord på en traditionel bygget junke (båd) og sejler ud i Halong bugten, hvor over 3.000 kalkstensbjerge rejser sig op gennem havoverfladen. Halong bugten er havets svar på fastlandets paradis. De mange kalkstensklipper skaber på en gang et både råt og blødt landskab med den grønne bevoksning på de særegne klippeformationer.
De fleste klipper har fantasifulde navne angivet efter deres form: hundeøen, skildpaddeøen, de kæmpende haners ø, mands hoved øen osv. Her kommet I til at tage et utal af billeder og måske finder I et nyt motiv. I sejler forbi fiskerfamilier, der bor i små landsbyer på vandet og der bliver mulighed for at leje en kajak og padle rundt i den normalvist rolige bugt eller komme en på lille strandbred og bade herfra.
Alternativt kan man tage sig dukkert nær båden eller bare blive ombord og lade sig fascinere af omgivelserne enten indendørs i bådens restaurant/opholdsdæk eller på det åbne dæk.
Båden smider anker i en klippeindhyllet bugt og mens stjernehimlen kommer frem og omformer klipperne til mørke silhuetter, kan man nyde en øl eller et glas vin på dækket. I bådens restaurant får I serveret både frokost og aftensmad. Overnatningen foregår i 2 personers kahytter med eget bad og toilet. (M,F,A)
Dag 6: Halong Bugten – Hue
Vandets klukken mod båden og udsigt til de grønklædte kalkstensbjerge. En skøn morgen, hvor der for de friske er mulighed for at springe i vandet og tage sig lille svømmetur eller sætte sig på øverste dæk og se den gryende morgen tage sin start herude i Halong bugten.
Senere påbegyndes sejlturen hen til Sung Sot “Overraskelseshulen” – en kæmpestor grotte med stalagmitter og stalaktitter. Der serveres brunch, mens båden begynder at sejle tilbage til Halong by. Stænk en ekstra kop kaffe og gå ovenpå på øverste åbne dæk. Tag et par dybe indåndinger og sug hele dette fantastiske landskab ind på nethinden. Omkring kl. 11.00 er I i land og kører til Hanoi, hvor I sættes af ved jeres tidligere hotel i Hanoi.
Her er der afhentning igen, når I skal til Hanoi banegård og til Hue med nattoget – bedre kendt som Genforeningsekspressen. Dette historiske navn iht. at toget undervejs til kejserbyen Hue kører henover den gamle grænsedragning fra dengang mellem 1954 – 1975, hvor landet var delt ved 17. breddegrad i det kommunistiske Nordvietnam og det kapitalistiske Sydvietnam. Der er booket senge i 4 personers sovekupe med aircondition. (Brunch)
Option: Mulighed for at egen sovekupe ved at booke alle senge i kupeen ELLER mulighed for fly Hanoi-Hue og hotelovernatning i stedet for nattog – Se merpriser i menupunktet INKLUDERET I PRISEN.
Dag 7: Hue
I kupeen spiser I en picnic morgenmad som I har fået af chaufføren i Hanoi inden togafgang. Toget ruller ind på Hue banegård om formiddagen og ved udgangen af togstationen står jeres chauffør klar til at hjælpe jer hen til bilen. I kører til hotellet.
Bagagen opbevares af hotellet indtil I kan checke-in (normalvis kl. 14) og I kan uden videre begynde jeres udforskning af kejserbyen, hvor det sidste kejserdømme Nguyen-dynastiet styrede Vietnam fra 1802 – 1945.
Skæbnen for de 13 kejsere i Nguyen-familiens regeringstid har været vidt forskellig. Nogle har regeret egenhændigt og succesrigt i flere årtier, andre er blevet kuppet efter få dage på tronen af magtfulde embedsmænd eller familiemedlemmer. Flere kejsere måtte lide den tort at opleve de franske kolonister langsomt udhule deres magtbeføjelser, ogmere og mere indskrænke det geografiske territorium kejseren bestemte over.
Efter det franske kolonistyres fald i 1945 måtte den sidste kejser Bao Dai abdicere, tvunget af kommunistiske sejrsherrer, som ikke ønskede en royal kransekagefigur for deres socialistiske styre. Således bør I som minimum besøge kejserpaladset, kejsercitadellet og et par af kejsergravene lidt uden for byen. Men midtbyen har også sin charme med forskellige boligkvarterer med hver sin arkitektoniske stil. (M)
Dag 8: Hue
Fridag i Hue. (M)
Dag 9: Hue – Hoi An
I kører til den charmerende handelsstad Hoi An, som af mange siges at være Vietnams skønneste sted. Byens gamle kvarter bærer tydeligt præg af de kinesiske, japanske, men også europæiske handelsfolk, der siden slut 1500-tallet slog sig ned her. Restauranter, cafeer, gallerier, håndværksbutikker og skræddere driver nu forretning i disse historiske rammer og skaber en utrolig hyggelig og intim stemning.
Ved en gåtur rundt i den gamle bydel kombineret med sightseeing i templer, forsamlingshuse og private købmandsgårde beliggende her, får man et levende indblik i, hvordan de forskellige folkeslag har præget byens udvikling.
Der er også gode muligheder for cykelture rundt i det landlige opland eller en tur til stranden knap 5 kilometer fra midtbyen. Vil man shoppe lidt og have syet lidt nyt til garderoben, så er byens mange små butikker og skræddere det rigtige sted. (M)
Dag 10: Hoi An
Fridag. (M)
Dag 11: Hoi An
Fridag. (M)
Dag 12: Hoi An – Ho Chi Minh City
I køres fra hotellet til lufthavnen, hvorfra I flyver til Ho Chi Minh City. I ankomsthallen står jeres guide og tager jer med til de berømte Cu Chi tunneler. Tunnelsystemet er over 250 km langt og nogle steder i 3 etager. Her skjulte Viet Cong’ene (den vietnamesiske modstandsgruppe mod styret i Sydvietnam) sig, og planlagde overraskelsesangreb på den sydvietnamesiske hær og amerikanerne i Saigon.
Det rummede operationsstuer, køkkener, mødelokale og våbenlagre. Udgravet i stenhårdt lerjord, klaustrofobisk, mørkt og primitivt er tunnellerne en bygningsmæssig manifestation på vietnamesernes ukuelige vilje og kamp for national selvstændighed mod en militær veludrustet amerikansk Goliat. Amerikanerne forsøgte at finde tunnel-indgangene på såkaldte search & destroy operationer, men disse operationer endte oftest med væsentlige mandskabstab som resultat.
Så forsøgte man brænde skoven ned med napalm, men ilden gik hurtigt ud i den fugtige tropiske skov. Så til sidst trak man sine soldater ud og erklærede området free fire zone, altså hvor amerikanske bombefly frit kunne bombe og nedkaste overskudsbomber på vej hjem fra andre bombetogter.
Det satte en vis stopper for den strategiske betydning for Cu Chi området, men på det tidspunkt var den amerikanske krigslykke vendt. Der bliver mulighed for at kravle rundt i tunnellerne, men det er ikke nødvendigt for at få et godt indtryk af stedet. I kører tilbage til Ho Chi Minh City og checker-in på hotellet og har resten af eftermiddagen og aftenen på egen hånd. (M,F)
Dag 13: Ho Chi Minh City – Mekongdelta
Udflugt og ophold i Mekongdeltaet, som i folkemunde kaldes Vietnams riskammer. Baggrunden er at man kan så og høste ris 3 gange om året grundet de høje temperaturer og de mange nærende mineraler i Mekongfloden. Ris er den vigtigste ingrediens i vietnamesisk madlavning og en stor del af den ris, vietnameserne i hele landet spiser, kommer herfra.
Først med bil og så båd til en 3-stjernet lodge. Lodgen er et hotel, som har indrettet deres bungalows og have, så det passer til deltaets landlige stemning med 1-plans huse og grønne omgivelse. Bungalow-værelserne lever op til den komfort og standard som man kan forvente og kræve af et hotel mht. plads, renlighed og eget toilet/bad, men stedet er bygget med arkitektonisk øje for Mekongdeltaets karakter og charme.
Efter check-in og frokost tager I på en cykeltur ud i Mekong countryside, hilser på de lokale og passerer arbejdende folk og andre små entreprenører i sving på gårdspladsen foran huset, og som med et simpelt arbejde formår at skabe sig en afslappende tilværelse der i den grad står i kontrast til det byliv I var vidner til Ho Chi Minh City.
I cykler i et meget adstadigt tempo og der er tid til at stå af cyklen, når I støder på noget opsigtsvækkende eller særligt lokalt. Der bliver besøg i et traditionelt bygget Mekong-hus og ligeledes i en have, hvor de bl.a. dyrker forskellige frugter: durian, longan, grape og rosen-æbler, hvis smagskonsistens er meget kraftigere end den danske supermarkeders frugtafdeling kan byde på. Her bliver der mulighed for at smage på de frugter som er i sæson.
Tilbage på lodgen kan I deltage i en lille introduktion til vietnamesisk kogekunst inden aftensmaden i restauranten. Og hvad er mere vietnamesisk og hyggeligt end at sidde her udendørs en tropeaften i Mekongdeltaet med udsigt til floden og lyden af cikaderne. I lodgens riverside bar sørges der for at de stemningsfulde timer kan fortsætte efter maden. (M,F,A)
Dag 14: Mekongdelta – Ho Chi Minh City
Mens morgenmaden kan indtages mageligt i den udendørs restaurant, så afbrydes stilheden en gang i mellem af tøffen fra bådene, der bringer afgrøder til markedet eller familien til nærmeste provinsby for at arbejde og gå i skole. Mekongfloden er godt 4.000km undervejs fra dens udspring i Tibet til den rammer Vietnam og deler sig i 9 mindre floder. Man vurderer at omkring 75 mio. mennesker i henholdsvis Kina, Laos, Thailand, Cambodja og Vietnam lever af floden med fiskeri, transport og flodens vand til dyrkning af marker.
Efter morgenmad og hotelcheck-out sejler I op ad floden til Cai Be, som har et mindre flydende marked, hvor frugt og grønt købes og sælges mellem de vippende både. Ad vandvejene transporteres mange frugter og grønsager fra landområderne til de lidt større byer som bl.a. Cai Be, hvorfra det enten transporteres med lastbil til Ho Chi Minh City eller bliver handlet og kommer med båd til en anden oplandsby.
Nogle af disse frugtbåde fungerer også som familiens hjem og man regner med at omkring fem procent af Mekongdeltaets befolkning i Vietnam lever på vandet – enten i disse transportbåde, på pælehuse eller flydende huse.
Båden ligger også til land ved en landsby, hvor I besøger et lille familieforetagende, der bl.a. har specialiseret sig i at lave snack, frugtslik og andre produkter af kokosnød, ingefær og popkorn af ris. Disse lokale produkter og andet håndværksarbejder sælges såvel til lokale markeder og til turister der kommer på besøg. I sejler til havnekajen, hvor chaufføren venter, og kører jer til Ho Chi Minh City med frokost undervejs. (M,F)
Dag 15: Ho Chi Minh City – Afrejse
Ho Chi Minh City hed, frem til Vietnam krigens afslutning i 1975, Saigon. Det navn klingede for meget af tiden med amerikanerne syntes de sejrende kommunister fra Nordvietnam og ændrede bynavnet til ære for den tidligere præsident. Men ændringen kom også til at varsle at de glade dage i syd – med de mange US-dollars den amerikanske regering og deres soldater havde brugt og holdt den sydvietnamesiske økonomi oppe med – var slut.
Ho Chi Minh City er igen blevet et økonomisk vækstcenter og er i dag landets mest moderne by. Med den megen aktivitet i gaderne, gammelt der bliver revet ned og erstattet af noget nyt, større og højere, samt butikkerne der glimter med deres fristelser af tøj, elektronik og andre materielle goder, så bliver det klart for én, at vietnameserne er i gang med at starte op for forbrugstoget.
Af byens kendte seværdigheder kan nævnes præsidentpaladset, det gamle franske posthus, Notre Dame katedralen, Krigsmuseet, men der findes også andre attraktioner at besøge. Man bør dog på et tidspunkt slå sig ned i en lille cafe og sidde der og betragte gadelivet og mylderet af mennesker – vietnameserne synes altid at være “på vej”.
I har fri indtil I om aftenen samles op på hotellet og transporteres til lufthavnen. De fleste flyselskaber har flyafgang om aftenen, så der er tid i løbet af dagen til at se nogle af byens største seværdigheder. (M)
Dag 16: Ankomst Danmark
Flyankomst til København eller provinsen.
! Mulighed for ferieforlængelse. (Hvis turen forlænges i Vietnam er der visumpligt).
Vi rejser drømmene