Topmenu

Dagsprogram

HANOI - HALONG BUGTEN - HUE - HOI AN - MEKONGDELTA - HO CHI MINH CITY

16 dages rundrejse fra Nord til Sydvietnam kombineret med golf

Vietnam Golfrejse

Dag 1: Afrejse
Flyafrejse fra København, provinsen eller Hamborg.

Dag 2: Hanoi
I ankomsthallen i Hanoi lufthavn står chaufføren med jeres navn på et skilt, hjælper jer ud til bilen og kører jer til hotellet i bycentrum. Man er altid en smule spændt på, hvad vil være de første indtryk i et nyt rejseland og umiddelbart vil man opleve Hanoi som en meget levende by. Mange mennesker har deres daglige gøren og laden ude på gaderne.

Her kommer kvinder i vuggende gang med bambusåg med kurverne fyldt med frugt, grønsager eller to store gryder, hvorfra der laves og sælges varme retter.

Skomagerne, cigaretsælgerne, gadekøkkener, små cafeer og brødkoner behøves ikke mere end 1 – 2 m2 til deres lille forretning på fortovet.

Denne virak af udendørs arbejdende folk blander sig med moderne klædte unge på små motorcykler talende i mobiltelefon og som sammen med de høje bygninger i Hanois udkant indikerer at den økonomiske vækst og modernitet gør sig gældende i de vietnamesiske storbyer.

Samtidigt rummer Hanois bymidte en forunderlig arkitektur. Her står de franske palæer, brede boulevarder og byens grønne åndehuller i kontrast til buddhistiske pagoder, snævre gyder og smalle, aflange huse – sidstnævnte iht. tidligere tiders ejendomsbeskatning med udgangspunkt i husets bredde.

Efter hotel check-in er resten af dagen på egen hånd. Enten kan man slappe lidt af på hotelværelset eller tage en spadseretur rundt og fornemme byen.

Dag 3: Hanoi
Byrundtur med privat engelsktalende guide. I bliver afhentet på hotellet af guiden og chaufføren og kører til Ho Chi Minhs mausoleum. Han ligger balsameret i et glassarkofag til synlig beundring af den tidligere præsident, der kæmpede for Vietnams uafhængighed mod franskmændene, japanerne og amerikanerne.

Her tæt ved mausoleet på Ba Dinh pladsen erklærede præsident Ho Chi Minh den 2. september 1945 Vietnams selvstændighed foran 100.000 af sine landsmænd.

Dette skete ovenpå 2. verdenskrigs afslutning, og japanernes kapitulation og overgivelse af deres besættelser rundt om i Asien, herunder i Vietnam.

I lægger vejen forbi præsidentpaladset og går videre ned til Ho Chi Minhs simple pælehus, hvor strategierne mod amerikanerne og Sydvietnam blev lagt – dengang landet var delt mellem 1954 – 1975 i et kommunistisk Nordvietnam og et kapitalistisk Sydvietnam.

På billeder af præsident Ho Chi Minh er han oftest gengivet i simpel beklædning og aldrig fotograferet i pompøse omgivelser. Denne enkelthed genkender man i det pælehus af træ han fik bygget og som blot består af 3 rum. I kommer også forbi pagoden på en søjle.

Bagefter med bil til Litteraturtemplet (templet Van Mieu), som blev grundlagt i 1070 og betragtes som Vietnams første universitet. Her foregik eksaminer og undervisningen i bl.a. Konfutses lære. Kun få bestod den endelige prøve og fik status af embedsmand og tilbudt job hos hoffet, mens de, som dumpede, måtte tage sig takke med mindre stillinger eller selv finde job. Van Mieu er i dag et tempel, hvor man ærer den kinesiske filosof Konfutse.

Nutidens studerende kommer her op til eksaminer og optagelsesprøver og beder om at få et godt resultat. Fortidens succesfulde studenter står indgraveret på mindetavler, der er placeret ovenpå skjoldet af figurative skildpadder.

Hovederne på skildpadderne bærer tydeligt præg af den berøring fra overtroiske studerende som tror, at noget af det held og dygtighed skildpadderne repræsenterer, kan overføres til dem.

Frokost på Koto, som er en restaurant der gennem et uddannelsesforløb oplærer tidligere gadebørn i at lave mad og betjene gæster. Efter endt læretid ender mange af børnene på andre af byens gode restauranter. Vores egen Dronning Margrethe var her og lave mad med de unge mennesker under kongefamiliens besøg i Vietnam i november 2009.

Dagens byrundtur afsluttes med en spadseretur omkring Hoan Kiem søen og videre op i de snævre handelsgader i old quarter. I midten af det forrige årtusinde var det normalt at samle håndværk og salg af bestemte varetyper i samme gade.

Hvert håndværk fik så at sige sin egen gade, hvor man fremstillede eller solgte en bestemt varetype og gadenavnene blev opkaldt derefter. Så i Hang Giay (Giay = papir) sælges papir, i Hang Phem fremstilles aluminiums ting og i Hang Bac (oversættes til sølv) ligger mange smykkeforretninger.

Og så fremdeles med kurve, måtter, hatte, traditionel medicin, fisk, kylling, skriveredskaber, gravstene m.m. Ikke alle gader har kunnet bevare dette særpræg den dag i dag og mere moderne erhverv har trængt sig ind med helt andre forbrugsgoder end det vejnavnene indikerer.

Gåturen kommer forbi ved et gammelt, restaureret byhus, hvor der er adgang til at se hvordan byens gamle handelshuse er indrettet. Der gøres undervejs også et kaffe stop på en hyggelig cafe med en afslappende stemning.

Få ved, at Vietnam i dag er en af verdens største kaffeproducenter og dyrker forskellige bønnesorter såsom Robusta og Arabica. Over en god stærk kop kaffe (eller the) er der basis for en god snak med guiden om andre emner end lige dem, som har været forbundet med seværdighederne.

Sidst på eftermiddagen skal I se vanddukketeater – en over 1000 år gammel unik vietnamesisk teaterform, som blev udviklet af bønderne. I landdistrikterne omkring Hanoi var mellem såning og høst i gamle dage, tid til fornøjelse. Og landfolket underholdt bl.a. hinanden med vanddukketeater, hvor scener fra dagligdagen og historiske begivenheder blev humoristisk gengivet. (M,F)

Dag 4: Hanoi
Efter morgenmad på hotellet hentes I af jeres chauffør og bringes til Chi Linh Star & Country golfklub, hvor I skal spille 18 huller på en af Nordvietnams bedste baner. Chi Linh Star ligger en skovrig dal med en stor sø i midten. Således er det en kuperet bane med flere huller med skrånende fairways og greens, som nok skal give et par udfordrende hovedbrud og hvor man også skal have øje for søen og de strategisk placerede bunkers hvis man skal have point på scorekortet.

Efter puttet på sidste hul og eventuelt indtaget en god frokost i klubhuset kører jeres chauffør jer tilbage til Hanoi. Resten af eftermiddagen og aftenen til at opleve hovedstaden på egen hånd. (M)

Dag 5: Hanoi – Halong Bugten
Afhentning på hotellet i Hanoi og transfer mod Halong by. Ombordstigning på båd, som er modelleret efter en klassisk junke, men bygget med de faciliteter som gæster – på et 2 dages 1 nats cruise – med rette kan forvente med indendørs og udendørs opholdsområder, og eget toilet og bad i 2-personers kahytter.

Skibet ligger fra kaj og sejlturen går rundt mellem de mere end 3000 kalkstensbjerge, der skyder op af vandet i forskellige formationer i dette naturskønne landskab. Klipperne har forunderlige formationer og et både råt udtryk med skarpe kanter, og et blødt udtryk med den grønne bevoksning som sjovt nok kan vokse her.

Tanken om at skaberne bag Avartar har fået deres ide til filmens himmellandskab (med større og mindre frit flyvende bjergklipper) fra Halong bugtens klippelandskab er ikke fjern.

De fleste kalkstensklipper har fantasifulde navne angivet efter deres form: hundeøen, skildpaddeøen, de kæmpende haners ø, mands hoved øen, osv.

Her kommer I til at tage et utal af billeder og måske finder I et nyt motiv i et kalkstensbjerg. Der gøres stop undervejs ved en stor hule med stalagmitter og stalaktitter, og ligeledes kan I gå op på toppen af en klippe, hvor der er flot udsigt ud over bugten.

Alt sammen behændigt afbrudt af frokost og aftensmad som indtages i bådens restaurant. Husk at opholde jer på dækket ved solnedgang og solopgang. Det er et smukt syn når klipperne enten langsomt bliver til mørke silhuetter omkring båden eller om morgenen, hvor de langsomt toner frem med lysets komme. (M,F,A)

Dag 6: Halong Bugten – Hue
Vandets klukken mod båden og udsigt til de grønklædte kalkstensbjerge. En skøn morgen, hvor der for de friske er mulighed for at springe i vandet og tage en lille svømmetur eller dyrke Tai Chi på dækket, hvor en instruktør vil forestå en lettere omgang undervisning.

Hvis man ikke lige er til denne slags asiatisk morgengymnastik, så kan man stillesiddende med en kop kaffe eller te i hånden opleve den gryende morgen tage sin start herude i Halong bugten.

Efter morgenmaden kan I padle en tur i kajak eller blive roet af sted i en mindre båd ind i en lille vig, og til en flydende fiskerlandsby – her har folk etableret sig i små huse på vandet, og lever en simpel tilværelse, hvor fiskeri og opdræt er den primære indtægtskilde. Man kan godt beundre at nogen har mod på et liv, som primært foregår på vandet.

Tilbage på båden checker I ud af kahytterne. Og imens I indtager frokost sejles mod fastlandet. Sidst på formiddagen er der landgang. I afhentes på havnekajen og kører til Hanoi lufthavn, hvorfra der er fly til Hue.

Byen bærer et tydeligt royalt præg med de mange bygningsværker skabt af de 13 kejsere i Nguyen-familien, som flyttede hovedstaden fra Hanoi til Hue mellem 1802 – 1945.

Den første kejser Gia Long indledte 1805 opførelsen af citadelkomplekset, som efterfølgerne i de næste 140 år byggede videre på og udvidede, og som UNESCO i 1993 kategoriserede som World Heritage Site. Hue er samtidigt et religiøst og kulturelt arnested for mange musikere, kunstnere og malere, og der findes en del museer og mindre gallerier i byen. (Brunch)

Dag 7: Hue
Byrundtur. Med guide og i bil besøges mausoleerne for to af kejserne i Nguyen-dynastiet, Khai Dinh og Minh Mang. Alle gravmonumenter ligger sydvest for Hue by iht. symbolikken ved at solnedgangen i sydvest markerer livets afslutning. Konstruktionen af mausoleet havde stor betydning og de fleste af kejserne gik i gang med byggeriet lang tid før de kunne

forventes at dø. Baggrunden var bl.a. at kejserne ville sikre sig at mausoleet blev af vis størrelse og af en vis prægtighed, der ville sikre dem et fysisk og dedikeret eftermæle. Samtidigt skulle der også være et rimeligt sted at opholde sig for de mange efterladte koner og elskerinder (konkubinerne), som var forpligtet til at holde og pleje kejserens gravsted.

Khai Dinhs mausoleum er arkitektonisk inspireret af europæisk klassisk byggestil med symmetriske linjer, men virker en smule bombastisk i dette bakkede grønne landskab 8 km fra Hue.

Byggeriet var både dyrt og lang tid undervejs, da nogle materialer blev bragt hertil fra Kina, Japan og Frankrig. Først 5 år efter hans død stod det endeligt færdigt, hvilket man forstår når man ser dekorationen og detaljerne i hans ærespalads “Thien Dinh”.

I samme område findes Minh Mangs gravsted, en af de mest produktive kejsere i Nguyen-familiens 143 års regeringstid, hvor landets infrastruktur og levevilkårene for befolkningen blev forbedret. Mausoleets lige linjer brydes på smukkeste vis med integrationen med beplantning og søerne og der ligger en nærmest åndelig fredfyldthed over stedet.

Minh Mangs høje produktivitetsniveau udmøntede sig også i 142 børn med sine 33 koner og 107 konkubiner. Der findes i dag en risbrændevin opkaldt efter denne kejser netop med henvisning til hans høje ydeevne. En både dekorativ og smagfuld frokost indtages i mindre restaurant. Stedet – er beliggende inde i det gamle kejsercitadel.

Og efter noget godt i maven besøges den indre kejserby, der er omgivet af 2,5km lang og 6 meter høj mur. Mens kejserdømmet eksisterede, var det kun kejserfamilien, hoffets ansatte og særligt inviterede, der havde adgang til den indre kejserby.
Bag muren finder man mange smukke bygninger, der efterlader en fornemmelse af den tidligere royale storhedstid, den højeste harmonis palads (kejserpaladset), de store ritualers gård (æresgården), det royale teater, kejserfamiliens private huse, ærestempler m.m.

Stedet har summet af aktivitet – alt sammen i bestræbelserne på at servicere kejserfamilien og for at opfylde deres til tider specielle ønsker om hint og dit. Skæbnen for de 13 kejsere i Nguyen-dynastiets tid har været vidt forskellige.

Nogle har regeret egenhændigt og succesrigt i flere årtier, andre er blevet kuppet efter få dage på tronen af magtfulde embedsmænd eller familiemedlemmer, mens flere kejsere har måttet lide den tort at opleve de franske kolonister langsomt udhule deres magtbeføjelser og indskrænke det geografiske territorium kejseren bestemte over.

Efter det franske kolonistyres fald i 1945 måtte den sidste kejser Bao Dai abdicere, tvunget af kommunistiske sejrsherrer, som ikke ønskede en royal kransekagefigur i spidsen for deres socialistiske styre. I bil til hotellet og resten af eftermiddagen og aftenen til oplevelser på egen hånd. (M,F)

Dag 8: Hue – Hoi An
Morgenafgang mod Hoi An med stop ved Laguna Golf Resort undervejs. Her venter 18 huller på en afvekslende bane, som Nick Faldo er idemanden bag. Hr. Faldo har haft klart øje for at integrere det kuperede terræn og de naturlige elementer med åer, rismarker, skov og stensætninger til del af banens layout, og både erfarne og nye golfspillere vil gå til næste hul med en spændende fornemmelse i maven om hvordan næste tee-off skal gribes an.

Efter en god runde golf og frokost kører I videre mod syd til Hoi An som af mange siges at være Vietnams skønneste sted. Her bærer den gamle bydel præg af de kinesiske, japanske, men også europæiske handelsfolk, der siden slut 1500-tallet slog sig ned her.

Restauranter, cafeer, gallerier, håndværksbutikker og skræddere driver nu forretning i disse historiske rammer og skaber en utrolig hyggelig og intim stemning. Hotel check-in og herefter fri til selv at opdage byen resten af dagen. (M,F)

Dag 9: Hoi An
Fridag. Hele dagen er til egen fri disposition. Hoi An og omegn indbyder til både cykle-, sejl- eller gåture til de omkringliggende landsbyer, til en slapperdag ved stranden eller til at slentre rundt i Hoi An´s gamle bydel. Mavefornemmelsen vil lede én i retning af hvad man vil foretage sig på fridagen – alle muligheder er åbne. Der kan arrangeres en tur til golf i nabobyen Danang ca. 25km væk, hvis I ønsker. (M)

Dag 10: Hoi An
Formiddagen står på golf på Montgomerie Link golfbane. Og – som banenavnet antyder – er det ikke overraskende Colin Montgomerie som har designet banen. Banen åbnede i 2009 og ligger godt 20km fra hotellerne i Hoi An. At banen ligger tæt på stranden og det Sydkinesiske Hav vil afsløre sig i den sandholdige jord, hvor de lange slag ikke helt får det hop og efterfølgende rul de fleste danske golfspillere er vant til fra de danske baner (medmindre selvfølgelig at ens hjemmebane ligger tæt på de jyske kyster).

Og ryger bolden roughen må man på enkelte huller indstille sig at skulle bruge nogle slag i noget genstridigt naturligt strandbevoksning – er man heldig, så ligger bolden på en lille stabil sandplet, hvor et sandjern og andre jern med et godt slag kan bringe én på omgangshøjde med makkeren, som har taget en mere lige vej mod flaget. Dagens golfudflugt er med transfers fra/til hotel og golfbanen. (M)

Dag 11: Hoi An – Mekongdelta
Fly til Ho Chi Minh City og fra lufthavnen først med bil og så båd til Mekong Lodge. Lodgen er et hotel, som har indrettet deres bungalows og have, så det passer til deltaets landlige stemning med 1-plans huse og grønne omgivelse. Bungalow værelserne lever op til den komfort og standard som man kan forvente og kræve af et hotel mht. plads, renlighed og eget toilet/bad, men stedet er bygget med arkitektonisk øje for Mekongdeltaets karakter og charme.

Mekongdeltaet, som i folkemunde kaldes Vietnams riskammer. Baggrunden er at man kan så og høste ris 3 gange om året grundet de høje temperaturer og de mange nærende mineraler i Mekongfloden. Ris er den vigtigste ingrediens i vietnamesisk madlavning og en stor del af den ris, vietnameserne i hele landet spiser, kommer herfra.

Efter check-in og frokost tager I på en cykeltur ud i Mekong countryside, hilser på de lokale og besøger et lille familieforetagende, der bl.a. har specialiseret sig i at lave frugtslik, produkter af kokosnød og popkorn af ris. I fortsætter på 2 hjul og passerer arbejdende folk i rismarkerne og andre små entreprenører i sving på gårdspladsen foran huset, og som med et simpelt arbejde formår at skabe sig en afslappende tilværelse.

I cykler i et meget adstadigt tempo og der er tid til at stå af cyklen, når I støder på noget opsigtsvækkende eller særligt lokalt.

Der bliver besøg i et traditionelt bygget Mekong-hus og ligeledes i en have, hvor de bl.a. dyrker forskellige frugter: durian, longan, grape og rosen-æbler, hvis smagskonsistens er meget kraftigere end den danske supermarkeders frugtafdeling kan byde på. Her bliver der mulighed for at smage på de frugter som er i sæson.

Tilbage på lodgen kan man deltage i en lille introduktion til vietnamesisk kogekunst inden aftensmaden. Og hvad er mere vietnamesisk og hyggeligt end at sidde her udendørs en tropeaften i Mekongdeltaet med udsigt til floden og lyden af cikaderne. I lodgens riverside bar sørges der for at de stemningsfulde timer kan fortsætte efter maden. (M,F,A)

Dag 12: Mekong – Ho Chi Minh City
Mens morgenmaden kan indtages mageligt i den udendørs restaurant, så afbrydes stilheden en gang i mellem af tøffen fra bådene, der bringer afgrøder til markedet eller familien til nærmeste provinsby for at arbejde og gå i skole.

Mekongfloden er godt 4.000km undervejs fra dens udspring i Tibet til den rammer Vietnam og deler sig i 9 mindre floder. Man vurderer at omkring 75 mio. mennesker i henholdsvis Kina, Laos, Thailand, Cambodja og Vietnam lever af floden med fiskeri, transport og flodens vand til dyrkning af marker.

Efter morgenmad og hotelcheck-out sejler I op ad floden til Cai Be, som har et mindre flydende marked, hvor frugt og grønt købes og sælges mellem de vippende både.

Ad vandvejene transporteres mange frugter og grønsager fra landområderne til de lidt større byer som bl.a. Cai Be, hvorfra det enten transporteres med lastbil til Ho Chi Minh City eller bliver handlet og kommer med båd til en anden oplandsby.

Nogle af disse frugtbåde fungerer også som familiens hjem og man regner med at omkring fem procent af Mekongdeltaets befolkning i Vietnam lever på vandet – enten i disse transportbåde, på pælehuse eller flydende huse. åden ligger også til land ved en landsby med håndværksfremstilling og små lokale butikker, der både har lokale produkter og små souvenirting med oprindelse herfra.

I sejler til havnekajen, hvor chaufføren venter og kører jer til Ho Chi Minh City, der frem til Vietnam krigens afslutning i 1975 hed Saigon. Det navn klingede for meget af tiden med amerikanerne syntes de sejrende kommunister fra Nordvietnam og ændrede bynavnet til ære for den tidligere præsident.

Men ændringen kom også til at varsle at de glade dage i syd – med de mange US-dollars den amerikanske regering og deres soldater havde brugt og holdt den sydvietnamesiske økonomi oppe med – var slut. Ho Chi Minh City er igen blevet et økonomisk vækstcenter og er i dag landets mest moderne by.

Med den megen aktivitet i gaderne, gammelt der bliver revet ned og erstattet af noget nyt, større og højere, samt butikkerne der glimter med deres fristelser af tøj, elektronik og andre materielle goder, så bliver det klart for én, at vietnameserne er i gang med at starte op for forbrugstoget. Efter hotelcheck-in fri til at opdage byen på egen hånd. (M,F)

mekong103

Dag 13: Ho Chi Minh City
Dagens sightseeing starter ved til de berømte Cu Chi tunneler. Tunnelsystemet – hvor de vietnamesiske modstandsfolk i Sydvietnam, Viet Cong, skjulte sig og hvorfra de planlagde overraskelsesangreb på amerikanerne i Saigon – er over 250 km langt og nogle steder i 3 etager. Det rummede operationsstuer, køkkener, mødelokale og våbenlagre.

Udgravet i stenhårdt lerjord, klaustrofobisk, mørkt og primitivt er tunnelerne en bygningsmæssig manifestation på vietnamesernes ukuelige vilje og kamp for national selvstændighed mod en militær veludrustet amerikansk Goliat.

Amerikanerne forsøgte at finde tunnelindgangene på såkaldte search & destroy operationer, men disse operationer endte oftest med væsentlige mandskabstab som resultat. Så forsøgte man brænde skoven ned med napalm, men ilden gik hurtigt ud i den fugtige tropiske skov.

Så til sidst trak man sine soldater ud og erklærede området free fire zone, altså hvor amerikanske bombefly frit kunne bombe og nedkaste overskudsbomber på vej hjem fra andre bombetogter. Det satte en vis stopper for den strategiske betydning for Cu Chi området, men på det tidspunkt var den amerikanske krigslykke vendt.

Så til sidst trak man sine soldater ud og erklærede området free fire zone, altså hvor amerikanske bombefly frit kunne bombe og nedkaste overskudsbomber på vej hjem fra andre bombetogter. Det satte en vis stopper for den strategiske betydning for Cu Chi området, men på det tidspunkt var den amerikanske krigslykke vendt.

Der bliver mulighed for at kravle rundt i tunnelerne, men det er ikke nødvendigt for at få et godt indtryk af Cu Chi tunnelerne. Tilbage i Ho Chi Minh City indtages frokosten på en restaurant med et stilligt interiør. Stedet er placeret i en del af den familieejede restaurants 3 etagers boligkompleks, og alt fra menuen, bestik, service og dekorationen på væggene har reference til familiens og Vietnams parallelle historie igennem det seneste århundrede.

Bagefter besøges Genforeningspaladset, det tidligere palads for de sydvietnamesiske præsidenter i perioden 1954 – 1975, hvor landet var delt i et kommunistisk Nordvietnam og et kapitalistisk Sydvietnam. Da amerikanerne militært trak sig ud og neddroslede den økonomiske støtte i 1973 var skriften for Sydvietnams fremtidige skæbne skrevet.

Saigon – den sidste bastion – faldt den 30. april 1975 og i paladset måtte den blot 43-timer gammel nyudnævnte præsident Minh ligge øre til replikken om “at han ikke kunne overdrage noget (magten), som han ikke længere reelt var i besiddelse af” fra lederen af den deling, som brød gennem porten med den kampvogn, som står udstillet i paladsets forhave.

I Genforeningspaladset er der adgang til både officielle rum, hvor indflydelsesrige personer blev modtaget og til de private gemakker og til den bombesikrede kælder, hvorfra præsidenten også kunne styre landet. Turen går til det gamle Posthus, som er et smukt arkitektonisk levn fra den franske kolonitid (ligesom Notre Dame katedralen beliggende overfor posthuset).

Posthuset var tidligere det eneste sted, hvorfra folk i byen kunne ringe til familie i udlandet og med en vis sandsynligvis har efterretningstjenesten – i årene efter Nord- og Sydvietnams genforening lyttet med lige på den anden side af væggen – for at kunne opsnappe eventuelle planer om en kontrarevolution støttet af eksilvietnamesere.

Senere skal I se fotoudstillingen på det berømte Krigsmuseum, hvor billederne – primært taget af udenlandske fotografer – viser og dokumenterer Vietnam-krigens barske virkelighed. At se udstillingen efterlader én med en klump i maven og en fortvivlelse over menneskehedens mest negative side.

Når man træder ud af museets port slår man en lille mental kolbøtte. Herude kører verdenen upåagtet videre – og vietnameserne drøner af sted på motorcykel for at sikre sig sin del af velstandsfremgangen landet oplever i disse år. En symbolsk afspejling på at lang hovedparten af folket kigger fremad og ikke dvæler ved fortiden. (M,F)

Dag 14: Ho Chi Minh City
Det var franskmændene som introducerede en række spil fra hjemlandet i Vietnam, da landet var fransk koloni fra 1859 – 1954, herunder billard, tennis, petanque og golf. Vietnameserne har i den grad taget særligt billard og tennis

til sig og i de senere år er golfen blevet en mere populær sport – omend den fortsat er forbeholdt de øverste samfundslag. I lang tid lå der blot en enkelt golfbane i Dalat, men da vietnameserne for alvor fik sat skub i økonomien fra slut 80’erne kom der en stigende efterspørgsel efter golfbaner.

Grundlæggelsen af Long Thanh Golfklub var netop et resultat af en stigende interesse for golf, og anlægget blev i 2015 af Asian Golf Magazine bedømt til at være en af Vietnams bedste.

Der findes 2 baner her og I skal spille på Hill Course, den mest kuperede af de to 18-hullers baner iht. at den lavet på et højtliggende bakket plateau og blev etableret i 1993, som en af de første baner i Vietnam. Og mange synes den er den mest udfordrende bane omkring Ho Chi Minh City. Transfers tur retur mellem hotel og Long Thanh Golfklub i bil med chauffør. (M)

Dag 15: Ho Chi Minh City – Afrejse
Fri indtil I samles op på hotellet og transporteres til lufthavnen. De fleste flyselskaber har flyafgang sidst på eftermiddagen eller om aftenen. Så der er tid i løbet af dagen til at se andre af byens seværdigheder end dem I hidtil har besøgt, eller booke en ekstra golfdyst.

Tag forbi kunstmuseet, bymuseet, eller oplev stemningen i bydelen Chinatown. Ho Chi Minh City er et shoppingmekka hvad end det er de eksklusive butikker i Dong Khoi Street, billige tøjmarkeder eller Ben Thanh Marked, hvor man kan købe alskens souvenir og Vietnams egenproducerede kaffe, the, tørfrugt eller endda få ordnet neglene.

Få en anderledes oplevelse og et spektakulært view ud over Ho Chi Minh City fra byens højeste bygning Bitexco Financial Tower.

Spis frokosten på Pho2000, hvor USAs præsident Clinton fik Vietnams nationalret i år 2000 da han stadigvæk var præsident, eller spis i restaurant “Spis Godt” hvor små åbne køkkener laver hver sine specialiteter. Slut eventuelt af med “Che” – en vietnamesisk dessertspecialitet med bønner og jelly.

Alternativt til ovenstående vil der sandsynligvis være tid nok til at tilkøbe en runde golf på Song Be golfbane eller Vietnam Golf & Country klub, hvis I ønsker at spille mere golf i Vietnam. (M)

Dag 16: Ankomst Danmark
Flyankomst til København, provinsen eller Hamborg.

Vi rejser drømmene

Scroll to Top

Vietnam &
Cambodja

18 dages rundrejse

  • Erfaren dansk rejseleder som boet i Vietnam.
  • De bedste attraktioner i største byer.
  • Lokale kulturrige aktiviteter.
  • Centrale 3+ og 4 stjernet hoteller med by-livet lige ved døren.

Spørgsmål til en rejse ?

KONTAKT os på telefon eller mail

Vi rejser drØmmene

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.