Topmenu

Dagsprogram

HANOI - HALONG BUGTEN - HUE - HOIAN - HO CHI MINH - MEKONGDELTA - PHUQUOC Ø

20 dages rundrejse fra Nord til Sydvietnam med badeferie til sidste

Vietnam rejse med teenagere II

Dag 1: Afrejse Danmark
Flyafgang fra København eller provinsen.

Dag 2: Ankomstdag til Hanoi
I modtages i ankomsthallen i Hanoi lufthavn og kører ind til hotellet i centrum af byen. Man er altid en smule spændt på, hvad vil være de første indtryk i et nyt rejseland og umiddelbart vil man opleve Hanoi som en levende by.

Samtidigt rummer bymidten en forunderlig arkitektur. Her står franske palæer, brede boulevarder og byens grønne åndehuller i kontrast til buddhistiske pagoder, snævre gyder og smalle, aflange huse. Sidstnævnte i henhold til tidligere tiders ejendomsbeskatning med udgangspunkt i husets bredde.

Mange af Hanois indbyggere har både små og store gøremål rundt om i gaderne. Her kommer kvinder i vuggende gang med bambusåg med kurverne fyldt med frugt, grønsager eller to store gryder, hvorfra der laves og sælges varme retter. Skomagerne, cigaretsælgerne, gadekøkkener, små cafeer og brødkoner behøver ikke mere end 1 – 2 m2 til deres lille forretning på fortovet, mens frisørerne kan nøjes med et søm på muren og et strømstik for at starte en udendørs salon.

Hotel check-in og tid til at få et bad og eventuelt lidt hvile. Når I træder ud af hoteldøren befinder I midt i byen. I finder nemt selv en aftensmadsrestaurant, men ellers kan I gå efter de spisesteder og gader med restaurationer på den liste, som Vietnam Travels har fremsendt blandt rejsedokumenterne.

Dag 3: Hanoi

Byrundtur i Hanoi. I afhentes på hotellet af guiden og i bil med chauffør besøges landsfaderen Ho Chi Minhs mausoleum. Han ligger balsameret i et glassarkofag til synlig beundring af den tidligere præsident, der kæmpede for Vietnams uafhængighed mod franskmændene, japanerne og amerikanerne.

Her tæt ved mausoleet på Ba Dinh pladsen erklærede præsident Ho Chi Minh den 2. september 1945 Vietnams selvstændighed foran 100.000 af sine landsmænd. Dette skete ovenpå 2. verdenskrigs afslutning og japanernes kapitulation og overgivelse af deres besættelser rundt om i Asien, herunder i Vietnam.

I lægger vejen forbi præsidentpaladset og går videre ned til Ho Chi Minhs enkle pælehus, hvor strategierne mod amerikanerne og Sydvietnam blev lagt – dengang Vietnam var delt

mellem 1954 – 1975. På billeder af præsident Ho Chi Minh er han tit gengivet i simpel beklædning og sjældent fotograferet i pompøse omgivelser. Denne enkelthed genkender man i det pælehus af træ, som han fik bygget og blot består af 3 rum. I kommer også forbi pagoden på en søjle.

Bagefter kører I til Litteraturtemplet (templet Van Mieu), som betragtes som Vietnams første universitet. Her foregik undervisningen i bl.a. Konfutses lære. Kun få bestod den endelige prøve og fik status af embedsmand og tilbudt job hos hoffet. Van Mieu er i dag et tempel, hvor man ærer den kinesiske filosof Konfutse.

Nutidens studerende kommer her lige før eksaminer, og beder om at få et godt resultat. Navnene på fortidens succesfulde studenter står indgraveret på mindetavler, der er placeret oven på skjoldet af figurative skildpadder. Hovederne på skildpadderne bærer præg af berøring fra bl.a. overtroiske studerende, som håber, at noget af den dygtighed skildpadderne repræsenterer, kan overføres til dem.

Frokost på Koto Restaurant, der via et uddannelsesforløb oplærer tidligere gadebørn i at lave mad og betjene gæster. Efter endt læretid ender mange af børnene på andre af byens gode restauranter. Vores egen Dronning Margrethe var her og lave mad med de unge mennesker under kongefamiliens besøg i Vietnam i november 2009.

Dagens byrundtur afsluttes med en gåtur gennem de snævre handelsgader i old quarter. Her foregår meget af familieforretningernes produktion på fortovet. Vejnavnene angiver, hvilke produkter der fremstilles og sælges i gaden. Ikke alle gader har kunnet bevare dette særpræg den dag i dag, og mere moderne erhverv har trængt sig ind med helt andre forbrugsgoder end det vejnavnene indikerer.
Der gøres undervejs et kaffe stop på en hyggelig cafe med en afslappende stemning. Få ved, at Vietnam i dag er en af verdens største kaffeproducenter og dyrker forskellige bønnesorter såsom Robusta og Arabica. Over en god stærk kop kaffe (the eller sodavand) er der basis for en god snak med guiden om andre emner end lige dem, som har været forbundet med seværdighederne. I bringes tilbage til hotellet og har resten af dagen på egen hånd. (M,F)

Dag 4: Hanoi
I de tidlige morgentimer kører I med cykelrickshaw og guiden gennem Hanois næsten trafikløse gader. I den begyndende skumring overhaler I enkelte indbyggere, som går eller løber afsted i den friske morgenluft. Inde ved husmurene skramler morgenmadsrestauranterne med at få tændt op i suppegryderne, og stillet de små plastikborde og stole klar til dagens første spisende.

Stilheden afbrydes ind imellem af de små motorcykler, som godt læsset, er på vej til markedet med friske varer. I når Ba Dinh Square ved parlamentet og præsidentpaladset. Her – inden solen står op – jogger byboere frem og tilbage på pladsen lige foran tidligere præsident Ho Chi Minh mausoleum, mens andre svinger arme og ben, og strækker kroppen godt igennem med smidighedsøvelser.

I et hjørne står en flok kvinder lidt oppe i årene og laver fælles morgengymnastik med en frivillig instruktør, som slår takten an. Flere lokale kvinder kommer efterhånden til, og skulle I stille jer op i mængden, så vil der helt sikkert blive trukket på de vietnamesiske smilebånd. I er i hvert fald velkommen til at slutte jer til dem.

Klokken 6.30 lyder en fanfare udover Ba Dinh Square og folk trækker væk fra pladsen lige foran mausoleet ned bag en streg malet på fliserne. I stillestående positur vendes ansigtet mod mausoleet og en høj, høj flagstang. Så kommer 25 – 30 hvidklædte soldater marcherende ind på pladsen og hen mod flagstangen – en af dem bærende på nationalflaget. Når et par af soldaterne har bakset flaget på snoren, begynder Vietnams nationalmelodi at tone ud af højtalerne, og det røde flag med den gule stjerne i midten går langsomt til vejrs.

Den røde farve symboliserer blodet fra landets martyrer, som har ofret livet i kampene for landets selvstændighed mod udenlandske stormagter, mens den gule stjerne markerer den lyse fremtid landet går imøde. De fem spidser på stjernen symboliserer ønsket om national samhørighed mellem de fem overordnede befolkningsgrupper: farmerne, arbejderne, de intellektuelle, forretningsfolket og militæret.

I fortsætter i cykelrickshaw til Hoan Kiem sø. Stedet summer af liv. Enkeltvis og i grupper står de rundt om søen og på Ly Thai To-pladsen. De yngre byboere laver aerobic til hurtige technoagtige rytmer, mens andre via tai chis rolige bevægelser forsøger at få krop og sjæl i sync.

På en stor plads vil I kunne betragte en del ægtepar få morgenstivheden ud af kroppen med en stille gang swing. Det er lidt underfundigt at se folk i en rolig dans om morgenen på en offentlig plads, og det samme synes byens grundlægger Ly Thai To at tænke fra sin statueposition midt på pladsen. I køres tilbage til hotellet og spiser morgenmad.

Fri til at opdage hovedstaden på egen hånd indtil sidst på eftermiddagen, hvor I skal på en streetfood-tur på gåben med guide. Denne gåtur har både til formål at tage jer med rundt i krogene af den gamle bydel, og ikke mindst at delagtiggøre jer i den vietnamesiske madkolorit. Vietnam er kendt for et smagfuldt og varieret køkken.

På en let vandring rundt i det gamle kvarter indånder I atmosfæren fra sammensuriet af mennesker og aktivitet. Frugt, køkkenservice, tøj, sandaler, håndklæder, blomster og planter, lerpotter, fletkurve bliver bragt rundt og tilbudt i gaderne – enten fastspændt på en cykel, over skulderen på et bambusåg eller på en skubvogn. I denne stemning af udendørs virkelyst, vil guiden tage jer med forbi mindre madsteder og markeder.

Her ser I nærmere på det farverige udbud af de almindelige og eksotiske madvarer, samt frisk frugt og grønt. I hovedstaden og i andre større vietnamesiske byer findes et stort udbud af små restauranter med gamle madkoner, som laver egnsretter eller mere klassiske retter.
I skal naturligvis ikke blot fortælles om gastronomi og kigge på ingredienser, men selvfølgelig prøvesmage specialiteter og spise lokale retter på forskellige madsteder. I får således en tour-de-aftensmad med forskellige måltider på flere små restauranter – som udover smagfulde retter – oftest også emmer af intim stemning. Efter at have “spist jer gennem den gamle bydel”, siger I farvel til guiden. (M,A)

Dag 5: Hanoi – Halong bugten
I bil til Halong by, hvor I stiger ombord på en nyere junke (båd), som er bygget og har udseende efter, hvad man kan kalde en klassisk Halong-båd. Dog er den indrettet med de faciliteter man med rette kan forvente i henhold til kahytter med eget toilet og bad, restaurant og indendørs og udendørs opholdsområder/-dæk.

I sejler ud i Halong bugten, hvor over 3.000 kalkstensbjerge rejser sig op gennem havoverfladen. Halong bugten er havets svar på fastlandets paradis. De mange kalkstensklipper skaber et både råt og blødt landskab med den grønne bevoksning på de særegne klippeformationer plantet i det kalkholdige hav.

De fleste kalkstensklipper har fantasifulde navne angivet efter deres form: hundeøen, skildpaddeøen, de kæmpende haners ø, mands hoved øen, osv. I sejler forbi fiskerfamilier, der bor i små landsbyer på vandet og der bliver mulighed for at leje en kajak og padle rundt i den normalvist rolige bugt eller komme ind på en lille strandbred og bade herfra. Alternativt kan man bare blive ombord og lade sig fascinere af omgivelserne enten indendørs i bådens restaurant/opholdsdæk eller øverst på det åbne dæk.

DSC00140
P1000495

Båden kaster anker i en lille klippeindhyllet bugt, og mens stjernehimlen kommer frem og omformer klipperne til mørke silhuetter, kan man nyde et glas vin eller en drink. I bådens restaurant får I serveret både frokost og aftensmad. (M,F,A)

Dag 6: Halong bugten – Hanoi – Hue
Vandets klukken mod båden og udsigt til grønklædte kalkstensbjerge. En skøn morgen, hvor de friske kan springe i vandet og tage en lille svømmetur, eller man kan sætte sig på øverste dæk og se den gryende morgen tage sin start herude i Halong bugten.

Senere påbegyndes sejlturen til Sung Sot “Overraskelseshulen” – en kæmpestor grotte med stalagmitter og stalaktitter. Der serveres brunch mens båden sejler tilbage til fastlandet. Skænk en ekstra kop kaffe og gå ud på det åbne dæk. Tag et par dybe indåndinger og sug hele dette fantastiske landskab ind på nethinden. Omkring kl. 11.00 er I i land og kører til Hanoi, hvor I sættes af ved det hotel, hvor I tidligere var indkvarteret.

Her er der afhentning igen, når I skal til banegården og til Hue med nattoget – bedre kendt som Genforeningsekspressen. Dette historiske navn iht. at toget undervejs til næste destination kejserbyen Hue kører henover den gamle grænsedragning fra dengang mellem 1954 – 1975, hvor landet var delt ved 17. breddegrad i det kommunistiske Nordvietnam og det kapitalistiske Sydvietnam. Der er booket senge i 4-personers sovekupe med aircondition. (Brunch)

Option: Mulighed for at egen sovekupe ved at booke alle senge i kupeen ELLER mulighed for fly Hanoi-Hue og hotel i stedet for nattog – Se merpriser i menupunktet INKLUDERET I PRISEN.

2010-08-09 15.28.16

Dag 7: Hue
Byen bærer et tydeligt royalt præg med de mange bygningsværker skabt af de 13 kejsere i Nguyen-familien, som flyttede hovedstaden fra Hanoi til Hue mellem 1802 – 1945. Den første kejser Gia Long indledte 1805 opførelsen af citadelkomplekset, som efterfølgerne i de næste 140 år byggede videre på og udvidede, og som UNESCO i 1993 kategoriserede som World Heritage Site. Hue er samtidigt et religiøst og kulturelt arnested for mange musikere, kunstnere og malere, og der findes en del museer og mindre gallerier i byen.

I afhentes på banegården og bringes til hotellet til toiletbesøg og morgenmadsbuffet i restauranten. Efter noget godt i maven tager I af sted til gravmausoleerne for kejser Minh Mang, som var den længst siddende kejser, og den næstsidste kejser Minh Mang, hvis mausoleum er det senest byggede mausoleum. Den sidste kejser Bao Dai endte med at stikke af og endte sine dage i 1997 i Vietnams gamle kolonimagt Frankrig. Til trods for at hans navn betyder “storhedens beskytter”, så har eftertiden ikke har fundet Bao Dais ageren tilstrækkelig værdigt til at rejse et monument af ham på vietnamesisk jord.

Flere af kejserne i Nguyen-klanen forsøgte at sætte sig op imod de franske koloniherrer, som besatte Vietnam mellem 1860 – 1954, men uden det store held. Dertil var overmagten for stor.

Efter en konfliktfyldt periode hvor franskmændene havde kæmpet med flere genstridige kejsere, udpegede de Khai Dinh som tronfølger i forventning om en mere føjelig kejser. Og Khai Dinhs stille facon og medgørlighed gjorde ham nok populær hos landets franske besættere, men omvendt ham upopulær blandt lokalbefolkningen.

Og hans stjerne faldt endnu mere i folkets øjne, da han i 1923 forværrede folks i forvejen dårlige livsvilkår med skattestigninger, bl.a. for at kunne finansiere hans igangværende mausoleum-byggeri. Byggeriet var 11år undervejs, og som I går rundt og betragter det færdige resultat, så syner nærmere af et palads end et gravsted.

I samme område findes Minh Mangs gravsted, en af de mest produktive kejsere i Nguyen-familiens 143 års regeringstid, hvor landets infrastruktur og levevilkårene for befolkningen blev forbedret.

Mausoleets lige linjer brydes på smukkeste vis med integrationen med beplantning og søerne og der ligger en nærmest åndelig fredfyldthed over stedet. Efter frokost på en dejlig restaurant i kejsercitadellet, besøges kejserpalads. Her finder I den indre kejserby, der er omgivet af 2,5km lang og 6 meter høj mur.

Mens kejserdømmet eksisterede, var det kun kejserfamilien, hoffets ansatte og særligt inviterede, der havde adgang til den indre kejserby. Bag muren finder man mange smukke bygninger, der giver én fornemmelsen af den tidligere royale storhedstid; Den højeste harmonis palads (kejserpaladset), de store ritualers gård (æresgården), det royale teater, kejserfamiliens private huse, ærestempler m.m.

Stedet har summet af aktivitet – alt sammen i bestræbelserne på at servicere kejserfamilien og opfylde deres til tider specielle ønsker om hint og dit. Skæbnen for de 13 kejsere i Nguyen-dynastiets tid har været vidt forskellige. Nogle har regeret egenhændigt og succesrigt i flere årtier, andre er blevet kuppet efter få dage på tronen af magtfulde embedsmænd eller familiemedlemmer.

Andre af kejserne har måttet lide den tort at opleve de franske kolonister langsomt udhule deres magtbeføjelser og lidt efter lidt indskrænke det geografiske territorium kejseren bestemte over.

Oven på det japanske imperiums kollaps i slutningen af 2.verdenskrig måtte den sidste kejser Bao Dai abdicere, tvunget af kommunistiske sejrsherrer, som ikke ønskede en royal kransekagefigur for deres socialistiske styre. Senere checker I ind på hotellet og har resten af dagen til egen disposition. (M,F)

Dag 8: Hue – Hoi An
Formiddagen fri til selv at snuse rundt. Gå på opdagelse i det franske kvarter, hvor hotellet ligger. Vejen ned mod banegården byder på en kunstnerisk park, flotte franske palævillaer, og små cafeer med udsigt til floden. Gå, cykel eller spring på cykelrickshaw til det store Dong Ba Marked, eller en tur rundt i de små veje i citadel-området, hvor der mellem den ydre og den indre kejsermur findes et stemningsfuldt privat boligkvarter med liv på gaden. Ligeledes findes der en række forskellige museer i byen, som kan besøges.

Efter frokosttid kl. 13.00 i bil afsted til den charmerende handelsby Hoi An – i manges øjne Vietnams skønneste by. I de snævre gader i Hoi Ans gamle kvarter finder man fortsat de klassiske 1 og 2 etages købsmandsgårde, forsamlingshuse og templer, som blev bygget af de handelsfolk, der begyndte at bosætte sig og drive forretning her.

Dengang mellem 1500-1800 tallet var Hoi An en livlig stad, hvor udenlandske skibe kom sejlende til fra Kina, Japan, Frankrig og Portugal, og handlede alt fra krydderier, tekstiler, keramik og meget andet. Restauranter, cafeer, gallerier, håndværksbutikker og skræddere driver nu forretning i disse historiske rammer og skaber en utrolig hyggelig og intim stemning. (M)

Dag 9: Hoi An
Fridag til at snuse rundt i de charmerende stræder mellem de historiske huse. Man når muligvis ikke langt førend man vælger at droppe ind på en de små cafeer eller the-huse. Fra cafebordet kan betragte gadelivet og summe lidt over om man skal have syet lidt til garderoben hos en af byens mange skræddere, købe en souvenir i artifacts-butikkerne eller et af de små gallerier.

I the- og kaffebarerne kan man også købe noget af Vietnams gode eget producerede the og kaffe. I kan også kigge indenfor i nogle Hoi Ans traditionelle købmandsgårde og de etniske handelsfolks forsamlingshuse. Alternativt kan man tage en halv eller en hel dag på stranden. (M)

Dag 10: Hoi An
I dag skal I tæt på livet for farmere og fiskere i Vietnam. I får et indblik i dagligdagen, som gør sig gældende for nogle af de mennesker, som fremskaffer det mad de fleste vietnamesere er bygget af, nemlig ris, grønsager og fisk. Sammen med en guide afsted på cykel til Tra Que lige udenfor Hoi An, hvor I forevises hvordan landsbyens mange grønsager dyrkes.

Godt afskærmet af husene går nogle af landsbybeboere rundt, sår og luger mellem de forskellige salater, forårsløg, basilikum og andre friske krydderurter, som står sirligt i snorlige rækker på markerne. Mulighed for transport i minibus i stedet for cykel på hele udflugten uden merpris. Ønskes transport i minibus skal dette meddeles ved rejsebestilling.

Jorden vendes med et stort hakkejern, gødes med søtang og med 2 vandkander spændt på et bambusåg – båret på det øverste af ryggen – vandes afgrøderne. Kribler det i jeres “grønne fingre”, så kan man få lov til at forsøge sig lidt som landmand og vande på denne lokale metode. I pedaltramper videre ad en mindre jordvej med fiskedamme og rismarker på begge sider og ender ud ved Thu Bon floden.

Mange familier i de små landsbyer ernærer sig ved fiskeri enten med kuttere ud i det Sydkinesiske hav på flerdagsture eller ved mere simpel fiskeri ved floden. Det er sidstnævnte, som I får lejlighed til at se og forsøge jer med – bl.a. et manuelt sænke/hæve-fiskenet og et særligt kaste-net.

I skal også ro en sivkurvsbåd, som fiskerne bruger til mindre ture på vandet eller ved mindre fiskeri. I sivkurvsbåden padler man rundt i et flodområde med vandkokospalmer, hvor fiskere sætter net og små fælder til at fange krabber og mindre flodfisk.

For vietcongerne under Vietnam-krigen udgjorde de tætstående vandkokospalmer i den knap så dybe flod et perfekt skjulested, hvis de var på flugt fra sydvietnamesiske og amerikanske soldater. I spiser en dejlig frokost som er frisk tilberedt ombord på båden. Efter at have tanket maven op, kører I tilbage til hotellet. (M,F)

Dag 11: Hoi An – Ho Chi Minh City
I køres fra hotellet til lufthavnen, hvorfra der er fly til Ho Chi Minh City. I ankomsthallen står jeres guide og tager jer med til de berømte Cu Chi tunneler. Tunnelsystemet er over 250 km langt og nogle steder i 3 etager. Her skjulte Viet Cong’ene (den vietnamesiske modstandsgruppe mod styret i Sydvietnam) sig, og planlagde overraskelsesangreb på den sydvietnamesiske hær og amerikanerne i Saigon.

Det rummede operationsstuer, køkkener, mødelokale og våbenlagre. Udgravet i stenhårdt lerjord, klaustrofobisk, mørkt og primitivt er tunnellerne en bygningsmæssig manifestation på vietnamesernes ukuelige vilje og kamp for national selvstændighed mod en militær veludrustet amerikansk Goliat. Amerikanerne forsøgte at finde tunnel-indgangene på såkaldte search & destroy operationer, men disse operationer endte oftest med væsentlige mandskabstab som resultat.

Så forsøgte man brænde skoven ned med napalm, men ilden gik hurtigt ud i den fugtige tropiske skov. Så til sidst trak man sine soldater ud og erklærede området free fire zone, altså hvor amerikanske bombefly frit kunne bombe og nedkaste overskudsbomber på vej hjem fra andre bombetogter.

Det satte en vis stopper for den strategiske betydning for Cu Chi området, men på det tidspunkt var den amerikanske krigslykke vendt. Der bliver mulighed for at kravle rundt i tunnellerne, men det er ikke nødvendigt for at få et godt indtryk af stedet. I bringes tilbage til Ho Chi Minh City og checker-in på hotellet og har resten af eftermiddagen og aftenen på egen hånd. (M,F)

Dag 12: Ho Chi Minh City
Fridag. Ho Chi Minh City hed, frem til Vietnam krigens afslutning i 1975, Saigon. Det navn klingede for meget af tiden med amerikanerne syntes de sejrende kommunister fra Nordvietnam og ændrede bynavnet til ære for den tidligere præsident. Men ændringen kom også til at varsle at de glade dage i syd – med de mange US-dollars den amerikanske regering og deres soldater havde brugt og holdt den sydvietnamesiske økonomi oppe med – var slut.

Ho Chi Minh City er igen blevet et økonomisk vækstcenter og er i dag landets mest moderne by. Med den megen aktivitet i gaderne, gammelt der bliver revet ned og erstattet af noget nyt, større og højere, samt butikkerne der glimter med deres fristelser af tøj, elektronik og andre materielle goder, så bliver det klart for én, at vietnameserne er i gang med at starte op for forbrugstoget.

Af byens kendte seværdigheder kan nævnes præsidentpaladset, det gamle franske posthus, Notre Dame katedralen, Krigsmuseet, men der findes også andre attraktioner at besøge. Man bør dog på et tidspunkt slå sig ned i en lille cafe og sidde der og betragte gadelivet og mylderet af mennesker – vietnameserne synes altid at være “på vej”. (M)

Dag 13: Ho Chi Minh City – Mekongdelta
Udflugt og ophold i Mekongdeltaet, som i folkemunde kaldes Vietnams riskammer. Baggrunden er at man kan så og høste ris 3 gange om året grundet de høje temperaturer og de mange nærende mineraler i Mekongfloden. Ris er den vigtigste ingrediens i vietnamesisk madlavning og en stor del af den ris, vietnameserne i hele landet spiser, kommer herfra.

Først med bil og så båd til Mekong Lodge. Lodgen er et hotel, som har indrettet deres bungalows og have, så det passer til deltaets landlige stemning med 1-plans huse og grønne omgivelse. Bungalow-værelserne lever op til den komfort og standard som man kan forvente og kræve af et hotel mht. plads, renlighed og eget toilet/bad, men stedet er bygget med arkitektonisk øje for Mekongdeltaets karakter og charme.

Efter check-in og frokost tager I på en cykeltur ud i Mekong countryside, hilser på de lokale og besøger et lille familieforetagende, der bl.a. har specialiseret sig i at lave frugtslik, produkter af kokosnød og popkorn af ris. I fortsætter på 2 hjul og passerer arbejdende folk i rismarkerne og andre små entreprenører i sving på gårdspladsen foran huset, og som med et simpelt arbejde formår at skabe sig en afslappende tilværelse som i den grad står i kontrast til det byliv I var vidner til Ho Chi Minh City.

I cykler i et meget adstadigt tempo og der er tid til at stå af cyklen, når I støder på noget opsigtsvækkende eller særligt lokalt. Der bliver besøg i et traditionelt bygget Mekong-hus og ligeledes i en have, hvor de bl.a. dyrker forskellige frugter: durian, longan, grape og rosen-æbler, hvis smagskonsistens er meget kraftigere end den danske supermarkeders frugtafdeling kan byde på. Her bliver der mulighed for at smage på de frugter som er i sæson.

Tilbage på lodgen kan I deltage i en lille introduktion til vietnamesisk kogekunst inden aftensmaden i restauranten. Og hvad er mere vietnamesisk og hyggeligt end at sidde her udendørs en tropeaften i Mekongdeltaet med udsigt til floden og lyden af cikaderne. I lodgens riverside bar sørges der for at de stemningsfulde timer kan fortsætte efter maden. (M,F,A)

Dag 14: Mekongdelta – Phu Quoc ø
Mens morgenmaden kan indtages mageligt i den udendørs restaurant, så afbrydes stilheden en gang i mellem af tøffen fra bådene, der bringer afgrøder til markedet eller familien til nærmeste provinsby for at arbejde og gå i skole. Mekongfloden er godt 4.000km undervejs fra dens udspring i Tibet til den rammer Vietnam og deler sig i 9 mindre floder.

Man vurderer at omkring 75 mio. mennesker i henholdsvis Kina, Laos, Thailand, Cambodja og Vietnam lever af floden med fiskeri, transport og flodens vand til dyrkning af marker. Efter morgenmad og hotelcheck-out sejler I op ad floden til Cai Be, som har et mindre flydende marked, hvor frugt og grønt købes og sælges mellem de vippende både.

Ad vandvejene transporteres mange frugter og grønsager fra landområderne til de lidt større byer som bl.a. Cai Be, hvorfra det enten transporteres med lastbil til Ho Chi Minh City eller bliver handlet og kommer med båd til en anden oplandsby.

Nogle af disse frugtbåde fungerer også som familiens hjem og man regner med at omkring fem procent af Mekongdeltaets befolkning i Vietnam lever på vandet – enten i disse transportbåde, på pælehuse eller flydende huse. Båden ligger også til land ved en landsby med håndværksfremstilling og små lokale butikker, der både har lokale produkter og små souvenirting med oprindelse herfra. I sejler til havnekajen, hvor chaufføren venter, og kører jer til lufthavnen, hvorfra der er flyafgang til Phu Quoc ø.

I Phu Quoc lufthavn venter jeres chauffør og i bil bringer jer til baderesorttet, hvor den står på strand, afslapning og svømmeture de næste 5 dage. (M,F)

Dag 15: Phu Quoc ø
Fridag og afslapning på Phu Quoc ø.
Phu Quoc er Vietnams største ø og placeret i den Thailandske bugt – vest for Mekongdeltaet og Ho Chi Minh City. Øen er rig på smukke landskaber, lige fra casuarina og palmetræer der står i geled langs de hvide sandstrande og op til de skovklædte bjergtinder der ligger midt på øen.

De fleste baderesorts finder man på den vestlige side af øen, hvor vandet er roligst fra slut november til april. I perioden maj – start november fra roligt til større bølger afhængigt af strømmen i den Thailandske Bugt.

Temperaturerne ligger mellem 25 – 35 grader hele året med tørt vejr fra slut november – april. Fra maj – oktober er den tropiske regntidsperiode i Sydvietnam og en ustadig periode mht. nedbør på Phu Quoc. Her kan være dage med heldagsregn, dage med 1-2 timers styrtregn og fine dage med opholdsvejr.

Med en mindre fastboende befolkning, kun lidt trafik og med vand hele vejen rundt, byder Phu Quoc på ø-stemning og rigtig feriefornemmelse. Der er fine strande ved resortene, som for de fleste vedkommende ligger tæt på hovedbyen Duong Dong – enten i gåafstand, cykelafstand eller en kort tur i taxa. Hovedbyen har en afslappet atmosfære og er et besøg værd omkring centrum, havnen og markedet.
Der findes også restauranter med tilbud om frokoster og aftensmad. Om aftenen er der desuden et hyggeligt night-market, hvor man spise sig mæt i friskfanget seafood eller andre lokale retter.

Udflugtsmulighederne går lige fra besøg fra populære Sao Beach (på østsiden) til strande, hvor I er de eneste badende, cykelture rundt på øen, fisketur, vandreture i skovreservatet eller besøg fængselsmuseet hvor franskmændene og amerikanerne internerede Viet Minh’er og Vietcong’er. “Verdens bedste fiskesovs” som der enten bruges meget eller lidt af i vietnamesiske retter, laves på Phu Quoc og nogle af produktionsstederne er åbne for besøg.

Phu Quoc er i top 3 mht. til dykkerspots i Vietnam. Disse øer med koralrev ligger relativt tæt på Phu Quoc ø og kan nås på 30 – 45 minutters bådtur. Dykkerturene arrangeres med PADI-certificerede dykkerinstruktører, og alt nødvendigt udstyr til dykningen tilbydes ombord. Den bedste dykkertid er tørtidsperioden november-april. Den tropiske regntidsperiode maj-oktober mindsker vandets gennemsigtighed og ligeledes resulterer kraftig havstrøm i dage hvor dykning ikke er muligt. (M)

Dag 16: Phu Quoc ø
Fridag og afslapning på Phu Quoc ø. (M)

Dag 17: Phu Quoc ø
Fridag og afslapning på Phu Quoc ø. (M)

Dag 18: Phu Quoc ø
Fridag og afslapning på Phu Quoc ø. (M)

Dag 19: Phu Quoc ø – Ho Chi Minh City – Afrejse
Fri indtil transfer til lufthavnen. Fly til Ho Chi Minh City, og herfra videreflyvning mod Danmark. (M)

Dag 20: Ankomst Danmark
Flyhjemkomst til København eller provinsen.

Vi rejser drømmene

Scroll to Top

Vietnam &
Cambodja

18 dages rundrejse

  • Erfaren dansk rejseleder som boet i Vietnam.
  • De bedste attraktioner i største byer.
  • Lokale kulturrige aktiviteter.
  • Centrale 3+ og 4 stjernet hoteller med by-livet lige ved døren.

Spørgsmål til en rejse ?

KONTAKT os på telefon eller mail

Vi rejser drØmmene

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.