Nyhedsbrev
Indtast dit navn og din e-mail nedenfor, hvis du ønsker at modtage vores nyhedsbrev.

Dag til dag program, Vietnam rejse med teenagere I


Vietnam rejse med teenagere I
HANOI - HALONG BUGTEN - SAPA - HOIAN - MEKONGDELTA - HO CHI MINH CITY 
19 dages rundrejse fra Nord til Sydvietnam med badeferie i den charmerende by Hoian


Dag 1: Afrejse Danmark

Flyafgang fra København eller provinsen.



Dag 2: Ankomst Hanoi
I ankomsthallen i Hanoi lufthavn møder I chaufføren, der bringer jer til hotellet i bymidten. Mange er naturligvis lidt rejsespændte, hvad Vietnam og Hanoi mon byder på. I hovedstaden går udviklingen rigtig stærkt. Nye huse skyder op mod himlen, som synligt bevis på investeringsboom og Vietnams årlige vækstrater på 7-9 procenter i de senere år.

Heldigvis synes regeringen og bystyret at have øje for charmen ved den centrale bydel med de små handelsgader i byens old quarter og i det franske kvarter. Her er det stadigvæk de 3-4 etagers smalle huse, som præger gadebilledet. Og de snævre gader er meget livlige med handlende og folk undervejs – mange har deres daglige gøren og laden udendørs.

Netop dette gademylder er med til at give Hanoi et meget levende udtryk, og man bliver hurtigt smittet af den energi, som indbyggerne ligger for dagen her. Efter hotelcheck-in er resten af dagen til egen disposition, så man lige kan få begge ben på jorden, gå i bad og slappe af efter flyveturen.

En god og rolig måde at se lidt af byen på er, at tage en tur i rickshaw rundt i den gamle bydel, eller spadsere i gaderne omkring hotellet, eventuelt til en af de spisesteder der står på listen med restaurationer, som Vietnam Travels har medsendt blandt rejsedokumenterne.


Dag 3: Hanoi
Rundtur med guide til Hanois største seværdigheder. Fra hotellet kører I til den historiske plads Ba Dinh. Her ligger parlamentet, præsidentpaladset, kommunistpartiets hovedkvarter og den gamle præsidents Ho Chi Minhs mausoleum, som besøges.

Ho Chi Minh betragtes som en landsfader og hans lig ligger til synlig skue bag glas i det dertil byggede mausoleum. Det var på en menneskefyldt Ba Dinh plads, at han den 2. september 1945 læste Vietnams frihedserklæring i forlængelse af japanernes kapitulation, og opgivelse af deres besættelser rundt i hele Asien.

I kommer forbi det "franske" præsidentpalads, som blev bygget i starten af 1900-tallet til generalguvernøren, da Vietnam var fransk koloni. Vejen går videre ned til Ho Chi Minhs pælehus, hvor møder for den politiske inderkreds blev afholdt, og militærstrategierne mod Sydvietnam og amerikanerne under Vietnam-krigen blev fastlagt.

Enkeltheden i dette træhus er så slående at man næsten ikke kan forstille sig et lands overhoved – måske lige med undtagelse af Gandhi – selv foreslå og få bygget en bolig så simpel som denne bygning i træ. I kommer også forbi pagoden på en søjle.

Bagefter besøges Litteraturtemplet (templet Van Mieu), som i perioden 1010 til slutningen af 1700-tallet var Vietnams højeste læreanstalt. Her studerede landets kommendes embedsmænd forskellige fag, bl.a. Konfutses lære.

Denne kinesiske filosofs tanker - om samfundets hierarki med kejseren i toppen, og uddannede embedsmænd i det næste magtlag og lærere i det tredje lag - dannede udgangspunkt for mange kejserdømmers samfundsopbygning i hele Asien.

De studerendes afsluttende eksaminer foregik her i templets 5 gårde. Litteraturtemplet er et yndet besøgsmål for nutidens studerende. Enten før eksamen, hvor de tilbeder Konfutse og hans disciple i håbet om at få et godt eksamensresultat. Eller udflugtsmål for en hel klasse som fejrer at de er færdiguddannet, og får taget gruppebilleder her foran bygningerne.

Forhåbentlig bliver både studerende og turister inspireret af nogle af Konfutses grundlæggende tanker omkring vigtigheden af læring, men også omkring at have respekt for både autoriteter og almindelige mennesker. Flere af Konfutses læresætninger er simple, men rummer fortsat stor relevans, såsom "du skal være mod andre, som du ønsker de skal være mod dig".

Efter frokost afsted i passager sædet af en cykelrickshaw skal I rundt i den gamle bydel. I midten af det forrige årtusinde var det normalt at samle håndværk og salg af bestemte varetyper i samme gade. Hvert håndværk fik så at sige sin egen gade, hvor man fremstillede eller solgte en bestemt varetype og gadenavnene blev opkaldt derefter.

Så i Hang Giay (Giay = papir) sælges papir, i Hang Phem fremstilles aluminiums ting og i Hang Bac (oversættes til sølv) ligger mange smykkeforretninger. Og så fremdeles med kurve, måtter, hatte, traditionel medicin, fisk, kylling, skriveredskaber, gravstene m.m.

Ikke alle gader har kunnet bevare dette særpræg den dag i dag. Med rickshawens rolige tempo gennem gaderne bliver man selv en brik i bybilledet, og får en close-up fornemmelse af byens puls. Ud på eftermiddagen er I tilbage ved hotellet. (M,F)


Dag 4: Hanoi – Halong bugten
Efter morgenmad kører I til Halong bugten 165km sydøst for Hanoi. I en traditionel bygget junke (båd) skal I på et 2 dage 1 nats cruise rundt i Halong bugten. Det er et fantastisk havlandskab som møder jer med over 3.000 kalkstensklipper dottet rundt i bugten. En svensk skærgård blot 200 gange større.

Klipperne har forunderlige formationer og et både råt udtryk med skarpe kanter, og et blødt udtryk med den grønne bevoksning som sjovt nok kan vokse her. Tanken om at skaberne bag Avartar har fået deres ide til filmens himmellandskab (med større og mindre frit flyvende bjergklipper) fra Halong bugtens klippelandskab er ikke fjern.

De fleste kalkstensklipper har fantasifulde navne angivet efter deres form: hundeøen, skildpaddeøen, de kæmpende haners ø, mands hoved øen, osv. Her kommer I til at tage et utal af billeder og måske finder I et nyt motiv i et kalkstensbjerg.

I små vige ligger pontoner med huse, hvor familier har fiskeopdræt eller der foretages fremstilling af perlemors perler ved befrugtning af østers, som ligges i net ned i vandet, hvorefter østernes bruger 10 måneder på at producere en perle .

Man kan tage sig en dukkert nær båden eller leje en kajak og padle af sted i den normalt rolige bugt. Eller blive på båden og nyde synet af de fascinerende omgivelser. Båden kaster anker, og mens mørket fortrænger dagslyset, kan man nyde en kop kaffe, øl eller et glas vin på dækket. I skibets restaurant serveres både frokost og aftensmad. (M,F,A)

Dag 5: Halong bugten – Sapa
Vandets klukken mod båden og udsigt til de grønklædte kalkstensbjerge. En skøn morgen, hvor der for de friske er mulighed for at springe i vandet og tage en lille svømmetur eller på nogle bådture dyrke Tai Chi på dækket, hvor en instruktør vil forestå en lettere omgang undervisning.

Hvis man ikke lige er til denne slags asiatisk morgengymnastik, så kan man stillesiddende med en kop kaffe eller te i hånden opleve den gryende morgen tage sin start herude i Halong bugten. Senere påbegyndes sejlturen til Sung Sot "Overraskelseshulen" - en kæmpestor grotte med stalagmitter og stalaktitter.

Omkring klokken 09.00 serveres brunch, mens båden begynder at sejle tilbage med forventet ankomst til Halong by sidst på formiddagen. Transfer i bil til Hanoi, hvor I stadigvæk har noget af eftermiddagen og noget af aftenen til at opleve byen. Senere transfer til banegården for at tage nattoget til Sapa. Overnatning i 4-personers sovekupe med aircondition. Mulighed mod tillæg at købe egen sovekupe, altså alle 4 senge i kupeen bookes. (Brunch)


Dag 6: Sapa
Afhentning på banegården og i bil til Sapa by, hvor de nærliggende bjergområder byder på fantastisk natur med regnskov, risterrasser, smukke dale med rindende floder og ikke mindst de mange farvestrålende etniske minoriteter, der lever her.

Udgangspunktet for denne rundrejse er, at I vandrer i de bjergrige egne, og bor i homestay hos forskellige minoritetsstammer de kommende 2 nætter. Her forefindes rimelige forhold med separat toilet og bruseniche, og der en seng med alt nødvendigt sengetøj med dyne, hovedpude og myggenet.

Alternativt kan man bo på hotel, dvs. at I bringes frem og tilbage i bil mellem vandreruten og hotellet i Sapa by hver dag – merprisen herfor finder man i menupunktet INKLUDERET I PRISEN under BEMÆRK. Ved hotelovernatninger er dagene i Sapa eksklusiv aftenmad.

Efter morgenmad på et hotel i byen, går I med guiden en tur rundt i de centrale gader og forbi markedet. Her grønsager kommer ind fra oplandet, og friskslagtet grise - hængende over bagsædet på en motorcykel - køres helt hen til markedspladsens slagteborde, hvor kvinderne står klar til at partere og sælge kødet. Ved små madboder sidder folk og slubrer varm nudelsuppe, og gør sig klar til dagens dont.

Det var de franske kolonister som gik i gang med at anlægge jernbanenettet i Vietnam, herunder fra Hanoi op til den vietnamesisk/kinesisk grænse i nord for at lave togforbindelse med den store handelsby Kunming. Og ad den vej udvide handlen med kineserne.

De skønne bjergområder betog franskmændene – mindede dem lidt om landskabet derhjemme – og Sapa by blev grundlagt i 1922 som et udflugtsmål for indbyggerne i Hanoi. Der er således et tydeligt fransk arkitektonisk aftryk i byen, hvor kolonistilsbygninger blander sig nutidens mere moderne og mere vietnamesiske byggestil.

I bringes i bil til startpunktet for dagens cirka 5 timers vandretur i de bjergrige egne. Man skal ikke langt udenfor Sapas centrum til bjergstammernes landsbyer førend man fornemmer at de etniske minoriteters levevis og boform ikke har fulgt med udviklingen de sidste mange årtier.

Dagens gåtur bringer jer til Sin Chai landsbyen, hvor Day stammen bor. I mange af husene - med lerstampet gulv, trævægge og eternittag og et par ildsteder som eneste varmeelement - lever 2 og 3 generationer sammen. De ernærer sig ved de ris og grønsager, som de dyrker på deres marker omkring landsbyen, ved jagt og broderier, som de sælger til markedet og turister. Minoritetsfolkene synes netop i ét med naturen herude i deres simple huse midt i disse grønne dale og bærende på deres traditionelle klæder.

I skal overnatte i et homestay - et hjem for en lokal familie fra Day-stammen – hvor I får en seng og alt sengeudstyr i deres hus. Alternativt kan man blive kørt til Sapa for at sove på hotel, og så næste dag i bil igen til vandreruten for at fortsætte sin trekking tur. (M,F,A)


Dag 7: Sapa

I tripper efter morgenmaden af sted på 7 timers vandring med jeres guide. Gåturen følger bjergkæden Hoang Lien og I har et næsten konstant vue over de smukke landskaber, der ligger her i Muang Hoa dalen som I bevæger jer i. Tempoet er moderat og der er tid til at stoppe op og nyde udsigten, snuppe en pause for at få lidt vand eller tage et af de utallige billeder man uvilkårligt får skudt.

Der er frokost undervejs i Den Thang, hvor bjergstammen Black H'Mong lever, som selv væver meget af deres tøj. Stoffet – som primært er lavet af hamp - ligges i tønder og naturfarves med planten Indigofera tinctoria, som findes i de nærliggende skove.

Både H'Mong kvinder og mænd bærer tøjklæder i den karakteristiske indigoblå farve. Og når man støder på H'Mong kvinder med mørkeblå hænder, så skyldes det, at de har haft gang i indfarvningen hjemme på gårdspladsen. Og naturfarve ikke sådan lige er til at vaske af hænderne.

Med mavesækken fyldt, er det op på fødderne igen og trip-trap videre indtil I rammer i Ta Trung Ho landsbyen, hvor Red Dao-stammen lever. Især kvinderne fra Red Dao folket er et særligt syn med deres røde turban og farverige, dekorerede beklædning. Bl.a. et 5-farvet broderet klæde, der referer til den 5-farvede hund Ban Vuong, som legenden siger, at Red Dzao oprinder fra.

I nogle af kvindernes røde turbaner hænger sølvmønter fra den franske kolonitid i Vietnam. Oftest stammer mønterne fra en bryllupsgave fra kvindens husbond. Mønterne er at betragte som en vigtig og fin gave fra gommens familie, som den gifte kvinde bærer i turbanen eller i et smykke omkring halsen - et synligt statussymbol til andres beundring.

Overnatning i homestay hos en lokal familie med ordentlige forhold med hensyn til toilet, bad og en seng at sove i, eller muligt i bil og overnatning i hotelseng i Sapa. (M,F,A)


Dag 8: Sapa - Hanoi
Er man lidt træt oven på gårsdagens gåtur, kunne man måske godt lige snooze en halv time ekstra. Uden et ur og uden en hane der eventuelt står et sted i landsbyen og galer, så kunne man sagtens miste tidsfornemmelsen et sted herude mellem bjergskråningerne.

Efter morgenmaden og farvel til familien står støvlerne og fødderne igen foran 4-5 timers vandring i disse smukke egne med i små ris-jordlodder op langs bjergsiderne – billedligt og med lidt god fantasi ligner risterrasserne skævskåret trappetrin for eventyrs-kæmper, mens virkelighedens vandrere må gå op og ned ad skråningerne med små menneskeskridt.

Efter frokost samles I op i Thanh Phu og i bil til Sapa by, hvor I kan komme i bad, skifte tøj og har lidt tid til at gå rundt i byen inden I samles op og køres til banegården. Herfra med nattoget til Hanoi. Der er booket senge i 4-personers sovekupeer med aircondition. (M,F)


Dag 9: Hanoi – Hoi An
Ankomst om morgenen til Hanoi, hvor chaufføren venter på jer på parkeringspladsen foran banegården. I bringes i første omgang hen til Hoan Kiem søen. Allerede ved 5 tiden står de første indbyggere og laver morgengymnastik, og efterhånden kommer flere til, for at få gang i kroppen med let løb og strækøvelser.

Familie og venner spiller badminton eller fodboldtennis, mens andre dyrker Tai Chi og samler koncentration til dagens gerninger. Atter andre, flest kvinder, samles foran en ghettoblaster til fælles træning af hvad der bedst kan beskrives som en mellemting mellem zumba og aerobic. Toiletbesøg og morgenmad på hotel inden I køres til lufthavnen og flyver til Midtvietnam.

Fra lufthavnen bringes I til den charmerende by Hoi An, hvor den gamle bydel bærer præg af de kinesiske, japanske, men også europæiske handelsfolk, der siden slut 1500-tallet slog sig ned her.

Restauranter, cafeer, gallerier, håndværksbutikker og skræddere driver nu forretning i disse historiske rammer og skaber en utrolig intim stemning. Hotel-check-in og fri. (M)


Dag 10: Hoi An // M
Fridag.
Hoi An er rejsens badedestination, hvor I har 5 nætter/4 hele dage ved et baderesort ved stranden små fem kilometre fra den gamle bydel. Der er gratis shuttlebus service til/fra resorttet og byen. I løbet af de kommende 4 fridage kan I således slappe af, bade i resortets swimmingpool eller ved den dejlige strand, hvor resorttet har strandliggestole forbeholdt hotellets gæster.

Får man nok af sol og badning, kan I nemt cykle en tur, slentre rundt i byen til de historiske seværdigheder med indlagte kaffe-, smoothie- eller kokosnødsmælks-pauser, og spise frokost og aftensmad på en af de hyggelige restaurationer i byens old quarter. (M)


Dag 11: Hoi An // M
Fridag.


Dag 12: Hoi An // M
Fridag.

Dag 13: Hoi An // M
Fridag.


Dag 14: Hoi An – Mekongdelta
Fly til Ho Chi Minh City og i bil til udflugter og ophold i Mekongdeltaet, som i folkemunde kaldes Vietnams riskammer. Baggrunden er at man kan så og høste ris 3 gange om året grundet de høje temperaturer og de mange nærende mineraler i Mekongfloden.

Ris er den vigtigste ingrediens i vietnamesisk madlavning, og en stor del af den ris, befolkningen i hele landet spiser, kommer herfra. Først med bil og så båd til en 3-stjernet lodge.

Ved bådankomsten til lodgen er det som om man træder ind en tropisk botanisk have. Her står eksotiske planter og blomster overalt og laver en frodig grøn kulisse omkring de 1-etages bunglows, hvor I skal bo. Stedet og værelserne lever op til den komfort, som man kan forvente af et 3 stjernet hotel mht. plads, renlighed, eget toilet/bad og aircondition på værelserne.

Efter frokost på lodgen går eller cykler I ud i det landlige deltaområde, hilser på de lokale og passerer arbejdende folk og andre små entreprenører i sving på gårdspladsen foran huset. I gør et par stop undervejs, og får hurtigt fornemmelsen af at tempoet og stemningen på landet står i skærende kontrast til livet i de vietnamesiske storbyer.

Folkene her har måske nok et simpelt liv, men de klarer sig og har rolig tilværelse her, og man foranlediges til at spørge hvad de har så travlt med i byerne. I er tilbage på lodgen sidst på eftermiddagen, hvor et bad og aftensmaden venter. Og hvad er mere vietnamesisk og hyggeligt end at sidde her udendørs en tropeaften i Mekongdeltaet med udsigt til floden.  (M,F,A)



Dag 15: Mekongdelta
Fra morgenmadsrestauranten kan man skimte floden gennem den grønne bevoksning. Mekongfloden er godt 4.000km undervejs fra dens udspring i Tibet til den rammer Vietnam og deler sig i 9 mindre floder. Man vurderer at omkring 75 mio. mennesker i henholdsvis Kina, Laos, Thailand, Cambodia og Vietnam lever af floden med fiskeri, transport og flodens vand til dyrkning af marker.

Der arrangeres en bådtur til Cai Be, som har et lille flydende marked, hvor frugt og grønt købes og sælges mellem de vippende både, eller bringes på land for at blive kørt til markederne i storbyen Ho Chi Minh City.

Nogle af disse frugtbåde fungerer også som familiens hjem og man regner med at omkring 5 % Mekongdeltaets befolkning lever på vandet – enten i disse transportbåde, på pælehuse eller flydende hus. I gør også hold ved et mindre familieforetagende som fremstiller forskellige typer frugtslik, og der bliver mulighed for at smage karameller lavet af kokosnød og popcorn af ris.

Senere sejles ind i en mindre biflod, hvor I kommer over i en mindre sampan, en slags robåd som tager jer ind i en mindre stikflod og tæt på lokallivet. Der er en sampanfører til at ro for jer - de fleste ror med hænderne, men nogle steder i Vietnam kan man faktisk opleve at folk have fødderne på årerne i en lidt mere spøjs og tilbagelænet kropsposition.

I besøger og kommer indenfor i et traditionelt bygget Mekong-hus, hvor samme familie har været bosiddende i generationer.

Her spises også en dejlig frokost, inden I tager båden tilbage til lodgen, hvor I om eftermiddagen pedeltramper nogle timers cykeltur ud i området (anden rute end dagen før).

Alternativt kan man finde rejsekrimien eller badebukserne frem og hoppe i poolen eller slå sig ned i liggestolene og læse de næste sider i bogen. Eller lave den fine slagplan ved at kombinere de to ideer, og krydrer det hele med en frisk juice eller en kold øl i solens sidste timer over Mekong. (M,F,A)


Dag 16: Mekongdelta – Ho Chi Minh City
Efter noget godt i maven, checker I ud og tager båden til havnekajen, hvor jeres chauffør venter, og kører jer til Ho Chi Minh City. Med ankomsten til landets største by (der tidligere hed Saigon), får I hurtigt et synlig blik for Vietnams økonomiske fremdrift de senere år.

Det er folk i storbyerne, særligt i Ho Chi Minh City, som har fået størst del i væksten. Og at indbyggerne har penge mellem hænderne bliver tydelig for jer med nye Mercedes'er, Lexus'er og BMW'er, som drøner forbi i gaderne, flag-store-butikker med Gucci, BVLGARI, Cartier og store LED-skærme, som reklamerer for smarte forbrugsvarer.

Mellem de nye høje bygninger fra den voksende service-sektor, finder man også mindre kvarterer med indtryk og stemning af de lokale saigone'seres liv. I bør på et tidspunkt slå sig ned på en lokal kaffebar og betragte gadelivet og mylderet af mennesker – vietnameserne synes altid at være "på vej".

Man kan også gå op på tagcafeen på Rex Hotel eller restaurationen ved Continental Hotel og se om man kan fornemme historiens vingesus fra Graham Greens skriverier på artikler om Vietnam krigen og bogen "The Silent American" – som man mener, blev forfattet her. Ankomst til hotellet og resten af dagen er på egen hånd at besøge byens seværdigheder. (M)


Dag 17: Ho Chi Minh City
I dag gøres transporten til en oplevelse i sig selv, da I skal med speedbåd ad Saigon floden til Cu Chi tunnelerne. Fra hotellet er der en kort køretur til kajen ved flodbredden, og så sætter båden ellers fart på mod Cu Chi, som er godt 75 minutter væk.

I oplever først storbyen fra vandsiden og de høje huse som tårner mod himlen, og byggekraner som er i gang at konstruere nye skyskrabere rundt i metropolen.

Et stykke tid senere er det i stedet den grønne tætte beplantning, vandhyacinter langs flodbredden og enkelte huse hist og her, og som giver bådturen et regnskovsagtigt udtryk. Det virker næsten som om I er på vej op ad en flod midt i junglen. Ud over oplevelsen ved at tage transporten ad vandvejen, er en anden væsentlig fordel også, at I som regel er fremme inden ankomsten af de mange andre rejsende, som også skal ud og se tunnelerne i løbet af formiddagen.

Tunnelsystemet - hvor Viet Cong'ene (den vietnamesiske modstandsgruppe mod styret i Sydvietnam) skjulte sig, og hvorfra de planlagde overraskelsesangreb på den sydvietnamesiske hær og amerikanerne i Saigon - er over 250 km langt og nogle steder i 3 etager.

Det rummede operationsstue, køkkener, mødelokale og våbenlagre. Udgravet i stenhårdt lerjord, klaustrofobisk, mørk og primitiv er tunnelerne en bygningsmæssig manifestation på vietnamesernes ukuelige vilje og kamp for national selvstændighed mod en militær veludrustet amerikansk Goliat.

Amerikanerne forsøgte at finde tunnel-indgangene på såkaldte search & destroy operationer, men endte oftest med væsentlige mandskabstab som resultat. De forsøgte også at brænde skoven ned med napalm, men ilden gik hurtigt ud i den fugtige tropiske skov.

Så til sidst trak man sine soldater ud og erklærede området free fire zone, hvor amerikanske bombefly frit kunne nedkaste overskudsbomber på vej hjem fra andre bombetogter. Det satte en vis stopper for den strategiske betydning for Cu Chi området, men på det tidspunkt var den amerikanske krigslykke vendt.

Der bliver mulighed for at kravle rundt i tunnelerne, men det er ikke nødvendigt for at få et godt indtryk af Cu Chi tunnelerne. Efter rundvisningen i Cu Chi indtages frokosten på en lokal restaurant inden I går om bord igen for at speede retur til Ho Chi Minh City.

Bemærk at I vil være en del af en gruppe op til 15 personer med samme lokalguide. (Besøg af Cu Chi tunnelerne kan også foretages med privat guide og i egen bil/minibus, hvor I hele vejen har egen privat guide til at ledsage og fortælle jer om det underjordiske tunnelsystem. Ingen prisforskel sammenlignet med udflugten i speedbåd. Ønskes udflugt i bil/minibus med egen guide skal dette meddeles på bestillingstidspunktet).

Om aftenen afhentes I på hotellet og udstyres med en hjelm. I skal nemlig sidde på bagsædet af hver jeres engelsktalende chaufførs lille motorcykel, og han/hun vil bringe jer roligt og sikkert gennem centrums hektiske trafik og rundt til de forskellige madsteder.

Det er en 5 menuers tour-de-force I skal ud på, hvor I besøger flere gadekøkkener/små restauranter, som hver især har lagt deres kærlighed i tilberedelsen og tilblivelsen af 1 eller 2 retter. På "madruten" besøger I således flere køkkener, som ligger i forskellige distrikter.

Så det er ikke bare kulinariske oplevelser, der venter jer denne aften, men også bymæssig sightseeing gennem flere kvarterer, hvor jeres engelsktalende motorcykelchauffør vil kunne fortælle og vise jer sider af Ho Chi Minh City, som man ikke selv ville komme forbi.

Guiden vil fortælle jer om vietnamesisk madkultur og madlavning, og introducerer hvert sted for ny specialitet, som I får lov at spise (maden er en del af udflugten, og der skal ikke betales for det mad og de drikkevarer, man sætter til livs undervejs). I vil ligeledes være i selskab med andre udenlandske gæster, der ligesom jer, har en forkærlighed for smagfuld mad og lokale oplevelser.

I vil helt sikkert begejstres sammen med dem over de tilberedte retter, og måske få en god historie om hvad de ellers har prøvet at spise i Vietnam. I tager hjelmen af hovedet for sidste gang, når I bringes tilbage ved hotellet omkring kl. 22. (M,F,A)


Dag 18: Ho Chi Minh City - Afrejse

Tid til at opleve mere af Vietnams største by på egen hånd det meste af dagen, da de fleste flyafgange er om aftenen. Gå stemningstur i bycentrum f.eks. forbi den amerikanske ambassade, det gamle franske posthus, Notre Dame katedralen og den centrale Ben Thanh Marked, som alle ligger i en radius på 1½km. Fald ind på en juice- eller kaffebar og nyd en drik med udsigt til det hektiske gadeliv. Eller tag en afstikker til bydelen China Town. Transfer fra hotellet til lufthavnen og flyafgang. (M)


Dag 19: Ankomst Danmark