Dag til dag program, Vietnam Combi



Vietnam Combi Tour med dansk rejseleder

HANOI - HALONG BUGTEN - MAI CHAU - HOI AN - HUE - MEKONGDELTA - HO CHI MINH
16 dages kulturrejse og cykel ferie fra Nord til Sydvietnam med dansk rejseleder


Dag 1: Afrejse Danmark
Check-in i Københavns lufthavn og flyafgang med Emirates kl. 15.35. Flyselskabet Emirates har de seneste år investeret enorme summer i nye Airbus og Boeing fly, og været først i Danmark med at anvende det meget omtalte dobbeltdækker Airbus fly A380 ud af København. Vi får således fornøjelsen med at flyve med verdens pt. største passagerfly på København-Dubai (og på hjemrejsen på Dubai-København). Der serveres mad og drikkevarer ombord af et meget serviceminded personale og ved hvert sæde er der en individuel skærm med forskellige underholdningsmuligheder såsom film, musik, spil og nyheder. Flyskifte i Dubai og videre til Hanoi. 

Dag 2: Ankomst Hanoi
Vi modtages af vores guide i Hanoi lufthavn og kører ind til bycentrum. Man er altid en smule spændt på, hvad vil være de første indtryk i et nyt rejseland og umiddelbart vil man opleve Hanoi som en levende by. Samtidigt rummer bymidten en forunderlig arkitektur. Her står de franske palæer, brede boulevarder og byens grønne åndehuller i kontrast til buddhistiske pagoder, snævre gyder og smalle, aflange huse - sidstnævnte iht. tidligere tiders ejendomsbeskatning med udgangspunkt i husets bredde. 

Mange mennesker har deres daglige gøren og laden ude på gaderne. Her kommer kvinder i vuggende gang med bambusåg med kurverne fyldt med frugt, grønsager eller to store gryder, hvorfra der laves og sælges varme retter. Skomagerne, cigaretsælgerne, gadekøkkener, små cafeer og brødkoner behøver ikke mere end 1 - 2 m2 til deres lille forretning på fortovet, mens frisørerne kan nøjes med et søm på muren og et strømstik for at starte en udendørs salon.

Dette virvar af udendørs arbejdende folk blander sig med moderne klædte unge på små motorcykler talende i mobiltelefon, og som sammen med de høje bygninger i Hanois udkant indikerer at den økonomiske vækst og modernitet også gør sig gældende i de vietnamesiske storbyer.

Hotel check-in og tid til at få et bad og eventuelt hvile sig lidt inden vi først på aftenen skal se vanddukketeater - en over 1000 år gammel, unik vietnamesisk teaterform, som blev udviklet af bønderne i landdistrikterne omkring Hanoi. Efter stykket og aftensmad på en nærliggende restaurant spadserer vi tilbage til hotellet, og oplever det stemningsfulde Hanoi by night
3 stjernet Skylark Hotel - De Lux værelse (A)

Dag 3: Hanoi
I dag skal vi på byrundtur på små 10 km. Vi sætter os på cyklerne og selvom trafikken kan virke lidt kaotisk, så lærer man hurtigt begå sig via intuition og hensynsfuld kørsel – ligesom vietnameserne. 

Vi besøger landsfaderen Ho Chi Minhs mausoleum. Han ligger balsameret i et glassarkofag til synlig beundring af den tidligere præsident, der kæmpede for Vietnams uafhængighed mod franskmændene, japanerne og amerikanerne. Her tæt ved mausoleet på Ba Dinh pladsen erklærede præsident Ho Chi Minh den 2. september 1945 Vietnams selvstændighed foran 100.000 af sine landsmænd. Dette skete ovenpå 2. verdenskrigs afslutning og japanernes kapitulation og overgivelse af deres besættelser rundt om i Asien, herunder i Vietnam. 

Vi lægger vejen forbi præsidentpaladset og går videre ned til Ho Chi Minhs simple pælehus, hvor strategierne mod amerikanerne og Sydvietnam blev lagt - dengang Vietnam var delt mellem 1954 - 1975. På billeder af præsident Ho Chi Minh er han oftest gengivet i simpel beklædning og sjældent fotograferet i pompøse omgivelser. Denne enkelthed genkender man i det pælehus af træ, som han fik bygget og som blot består af 3 rum. Vi kommer forbi pagoden på en søjle. 

Bagefter cykler vi til Litteraturtemplet (templet Van Mieu), som blev grundlagt i 1070 og betragtes som Vietnams første universitet. Her foregik eksaminer og undervisningen i bl.a. Konfutses lære. Kun få bestod den endelige prøve og fik status af embedsmand og tilbudt job hos hoffet, mens elever, som dumpede, måtte tage sig takke med mindre stillinger eller selv finde job. Van Mieu er i dag et tempel, hvor man ærer den kinesiske filosof Konfutse. 

Nutidens studerende kommer her lige før eksaminer og optagelsesprøver og beder om at få et godt resultat. Fortidens succesfulde studenter står indgraveret på mindetavler, der er placeret ovenpå skjoldet af figurative skildpadder. Hovederne på skildpadderne bærer tydeligt præg af den berøring fra overtroiske studerende som tror, at noget af det held og dygtighed skildpadderne repræsenterer, kan overføres til dem.
Frokost på Koto - en restaurant der gennem et uddannelsesforløb oplærer tidligere gadebørn i at lave mad og betjene gæster. Efter endt læretid ender mange af børnene på andre af byens gode restauranter. Vores egen Dronning Margrethe var her og lave mad med de unge mennesker under kongefamiliens besøg i Vietnam i november 2009.

Med pedaltramp hen til et privat boligkvarter, hvor vi finder vragrester af et nedskudt B52 bombefly fra de amerikanske julebombardementer i 1972. Da fredsforhandlingerne i efteråret 1972 mellem Nordvietnam og USA var gået i hårdknude - og nordvietnameserne i amerikanernes optik ikke virkede tilstrækkeligt forhandlingsvillige - blev præsident Nixon og udenrigsminister Henry Kissinger enige om at man ville bombe nordvietnameserne tilbage til forhandlingsbordet. 

USA begyndte at bombe Hanoi den 18. december, og de næste 12 dage blev Hanoi udsat for de mest intensive bombardementer under hele Vietnam-krigen. De kommunistiske forsvarsværker blev sat i stilling og fik bl.a. ram på 81 fly - blandt de nedskudte fly var 34 af de store B52-bombefly, hvoraf vragdele fra et af disse B52’ere landede i en lille dam, og i dag virker som et kuriøst krigsminde midt i et fredeligt og privat boligkvarter. Ud på eftermiddagen er vi tilbage på hotellet.

3 stjernet Skylark Hotel - De Lux værelse (M,F)

Dag 4Hanoi – Halong bugten
For dem som har lyst, står vi tidligt op for at tage hen til Hoan Kiem søen. Stedet summer af liv i de tidlige morgentimer. Her er fælles morgengymnastik, hvor de yngre byboere laver aerobic til hurtige technoagtige rytmer, mens de lidt ældre indbyggere strækker kroppen godt igennem med smidighedsøvelser. Familie og venner spiller badminton eller fodboldtennis, nogle jogger, mens andre dyrker Tai Chi og samler koncentration til dagens gerninger. 

Vi går tilbage til hotellet og spiser morgenmad inden vi kører til Halong by og går ombord på junke – en førsteklasses båd og en af Halong bugtens absolutte perler. Vi sejler ud i Halong bugten, hvor over 3.000 kalkstensbjerge rejser sig op gennem havoverfladen. Halong bugten er havets svar på fastlandets paradis. De mange kalkstensklipper skaber et både råt og blødt landskab med den grønne bevoksning ovenpå de grå klipper i deres særegne formationer plantet i det kalkholdige hav. Her kommer vi til at tage et utal af billeder, og måske finder vi et nyt motiv i et kalkstensbjerg.

Vi sejler forbi fiskerfamilier, der bor i små landsbyer på vandet og der bliver mulighed for at leje en kajak og padle rundt i den normalvist rolige bugt eller tage en komme en på lille strandbred og bade herfra. Alternativt kan man tage sig en dukkert nær båden eller bare blive ombord på båden og lade sig fascinere af omgivelserne enten indendørs i båds restaurant/opholdsdæk eller øverst på bådens åbne dæk. 
Deluxe Junke (båd) - 2 personers kahyt (M,F,A)

Dag 5Halong bugten - Hanoi
Vandets klukken mod båden og udsigt til de grønklædte kalkstensbjerge. En skøn morgen, hvor der for de friske er mulighed for at springe i vandet og tage en lille svømmetur eller dyrke Tai Chi på dækket. Her vil en instruktør forestå en let omgang undervisning. Hvis man ikke lige er til denne slags asiatisk morgengymnastik, så kan man stillesiddende med en kop kaffe eller te i hånden opleve den gryende morgen tage sin start herude i Halong bugten.

Senere påbegyndes sejlturen til Sung Sot "Overraskelseshulen" - en kæmpestor grotte med stalagmitter og stalaktitter. Klokken 09.00 serveres brunch buffet, mens båden begynder at sejle tilbage til Halong by. Skænk en ekstra kop kaffe og gå op på øverste åbne dæk. Tag et par dybe indåndinger og sug hele dette fantastiske landskab ind på nethinden. Omkring kl. 11.00 er vi i land og kører med bus til hotellet i Hanoi, hvor vi efter ankomst ud på eftermiddagen, har resten af dagen på egen hånd.

3 stjernet Skylark Hotel - De Lux værelse (Brunch)

Dag 6: Hanoi - Mai Chau
Med bus gennem smukke dale og bakker mod Mai Chau. Her bor nogle af de mere end 50 etniske minoritetsgrupper i Vietnam. Kontrasten fra det moderne Hanoi er slående og på sin vis fascinerende. Her i den grønne Mai Chau-dal lever minoriteterne Muong og Hvid Thai’erne, et stille og simpelt liv, der på flere måder minder om en livsstil, der for os ligger flere hundrede år tilbage. I pælehusene bor flere generationer sammen - i nogle af husene med husdyr under gulvbrædderne.

Ud på eftermiddagen indkvarteres vi på et i 2014-færdiggjort 3 stjernet ecolodge (hotel). Lodgen - som arkitektonisk er inspireret af den lokal etniske byggestil med små huse på pæle - lever fuldt ud op til rejsegæsters krav til faciliteter og komfort i de smukt dekorerede og lyse værelser. Charmen ved stedet og ikke mindst en hyggelig fornemmelse af at bo i lille bygd a la en minoritetsstamme, er ikke til at tage fejl af. Inden aftensmaden cykler vi en lille tur ud i landskabet og får et indtryk af området.
3 stjernet Mai Chau Ecolodge - Deluxe værelse (M,F,A)

Dag 7: Mai Chau
Om formiddagen pedaltramper vi rundt i de billedskønne naturomgivelser mellem rismarker og kalkstensbjerge. Vi hilser på de lokale folk, som er på vej til markerne eller allerede står foroverbøjet og er i gang. Ris sås typisk i marts og april måned - afhængigt af temperaturerne.

Så er vi heldige, vil vi opleve mange folk i markerne i gang med at udplante risstråene. Såning af ris kræver megen manpower. Oftest står 4-8 personer i en linje og stikker rødderne i jorden overdækket med vand. Vi kommer ligeledes i gennem en række landsbyer og gør stop, når vi støder på noget opsigtsvækkende eller noget særligt lokalt. 

Frokost undervejs. Om eftermiddagen er vi tilbage på lodgen, og her kan deltage i et lille madlavningsintro, lære at væve efter traditionel vis, eller tage en ekstra cykeltur på egen hånd.

3 stjernet Mai Chau Ecolodge - De Lux værelse (M,F,A)

Dag 8: Mai Chau - Hoi An
Efter morgenmad går vi en tur på nogle mindre stier mellem rismarker og grønklædte kalkstensbjerge. Efter et bad, check-ud og frokost på lodgen kører vi til Hanoi lufthavn. Vi flyver til Danang i Midtvietnam og herfra med bus 30km til den charmerende gamle handelsstad Hoi An - som i manges øjne er Vietnams skønneste by. 

Her bærer den gamle bydel tydeligt præg af de kinesiske, japanske, men også europæiske handelsfolk, der siden slut 1500-tallet slog sig ned her. Restauranter, cafeer, gallerier, håndværksbutikker og skræddere driver nu forretning i disse historiske rammer og skaber en utrolig hyggelig og intim stemning.

4 stj. Thanh Binh Riverside Hotel - Delux Gardenview vær. (M,F)
Muligt med indkvartering på baderesort (dag 8-11) mod merpris - læs mere på menupunkterne INKLUDERET I PRISEN og HOTELLERNE.

Dag 9: Hoi An
Fridag.
I dag bestemmer man selv. Er man til en dag med en rejsekrimi i hånden ved hotellets pool, er man til slentreture i den gamle bydel eller er man til en cykeltur ud i området? Eller vil man shoppe lidt og have syet lidt nyt til garderoben, så er byens mange små butikker og skræddere det rigtige sted. Der er tid til at kigge rundt, få inspiration, vælge stof, blive målt og bestille tøj, som kan syes til næste dag (vi har nemlig også dag 10 i Hoi An og dermed god tid til at prøve og eventuelt få rettet lidt hvis tøjet ikke sidder helt perfekt). Eller måske er man til en dag ved stranden 5 km fra vores hotel på cykel. Her tilbydes liggestole på stranden af cafeer/restauranter. Mavefornemmelsen vil lede én i retning af hvad man vil foretage sig på fridagen - alle muligheder er åbne.
4 stjernet Thanh Binh Riverside Hotel - Delux Gardenview vær. (M)

Dag 10: Hoi An
Vi hjuler af sted i et adstadigt tempo, og kommer gennem private boligkvarter og ud i de landlige åbne omgivelser på mindre veje og stier med udsigt til rismarker, fiskedamme og rejefarme. Megen motoriseret trafik er her ikke.


Vi får indblik i de lokales daglige gøren og laden, når vi gør holdt ved et lille bådbyggeri og ved private hjem, hvor et eller to familiemedlemmer er i gang med træskærerarbejder og røgelsespinde. Ligeledes gøres stop, når vi i løbet af cykelturen passerer noget af lokalt kolorit, f.eks. folk i gang med at forberede lokale specialiteter til salg på markedet, landarbejdere der graver jordnødder op eller høster grønsager, og fiskere som reparerer deres net eller et familiemedlem som tørrer ris på terrassen.

Ved udflugtens sidste cykelstop kommer vi til et traditionelt bygget hus, og oplever hvordan en privat familie bor. Vi bliver introduceret til nogen af de familiære gamle skikke, hvoraf nogle fortsat holdes i hævd. Bl.a. diskuteres vigtige beslutninger fortsat ved bordet foran altertavlen med billeder af de afdøde familiemedlemmer. Ad den vej informerer man de tidligere familiemedlemmer, hvis sjæl kan befinde omkring huset, og får deres accept omkring vigtige familiebegivenheder. Vi spiser frokost i disse private rammer, inden vi sejler tilbage til byen.

Her skal vi på sightseeing i det gamle kvarter. De asiatiske handelsfolk fra Japan og flere provinser i Kina - som bosatte sig i Hoi An - byggede forsamlingshuse, hvor disse folkeslag kunne mødes og udveksle nyheder på hjemlandssproget, opbevare lagervarer, blive behandlet med traditionel medicin eller bede til en lokal helgen om at deres handelsskibe ikke skulle forlise. Vi besøger et af disse forsamlingshuse, nemlig Fujian-kinesernes. Figurerne i glasmontrerne og på altertavlerne, symbolerne på væggene og malerierne indikerer at Fujian-kineserne har haft fokus på at drive forretning og tjene penge. 

Byrundturen kommer ligeledes forbi et over 200 år gammelt købmandshjem med en typisk vietnamesisk (smal og aflang) konstruktion. Traditionelt for disse huse havde man sin købmandsforretning forrest i huset og fik transporteret varer ind i den anden husende - fra skibene ved floden. Kigger man op over hoveddøren ser man 2 dekorerede yin-yang tegn, som symboliserer to øjne. Øjnene skulle sammen med de brædder - man er nød til løfte fødderne og træde henover - sørge for at onde ånder ikke kom ind i huset og forstyrrede familien og bragte uheld over handlen. Huset har været ejet af samme familie i nu 7 generationer og en af familiens medlemmer vil fortælle os lidt om husets og familiens historie. 
Vi skal se den overdækkede japanske bro, der forbandt den japanske og kinesiske bydel i datidens Hoi An. Allerede dengang i 1600-tallet må japanerne have gennemlevet flere jordskælv for knap 15m lange bro har 8 betonpæle og er tagbelagt. Ifølge japansk overtro var det et kæmpemonster, som med sine bevægelser forårsagede jordskælvene og broen blev bygget oven på monsterets svageste punkt og slog det ihjel. Dragens sørgelige skæbne fik Hoi An-borgernes medlidenhed, og på den ene side af broen er bygget et lille tempel, hvor man kan bede til dragens sjæl og om mere solskin, såfremt vejret ikke arter sig. 
4 stj. Thanh Binh Riverview Hotel - Delux Gardenview vær. (M,F)

Dag 11: Hoi An - Hue
Bus til Hue - den gamle kejserby og tidligere hovedstad fra 1802 - 1945. Hue bærer et tydeligt royalt præg med de mange bygningsværker skabt af de 13 kejsere i Nguyen-familien. Samtidig er Hue en god cykelby, hvor der ikke er megen motortrafik. Vi spiser frokost i en tidligere officerbolig, der ligger i kejserbyen lige i nærheden af paladset.

Efter at vi har fået noget godt i maven, besøges den indre kejserby, der er omgivet af 2,5km lang og 6 meter høj mur. Mens kejserdømmet eksisterede, var det kun kejserfamilien, hoffets ansatte og særligt inviterede, der havde adgang til den indre kejserby. Bag muren finder man mange smukke bygninger, der giver én fornemmelse af den tidligere royale storhedstid, den højeste harmonis palads (kejserpaladset), de store ritualers gård (æresgården), det royale teater, kejserfamiliens private huse, ærestempler m.m. Stedet har summet af aktivitet - alt sammen i bestræbelserne på at servicere kejserfamilien og opfylde deres til tider specielle ønsker om hint og dit. 

Skæbnen for de 13 kejsere i Nguyen-dynastiets tid har været vidt forskellige. Nogle har regeret egenhændigt og succesrigt i flere årtier, mens andre er blevet kuppet efter få dage på tronen af magtfulde embedsmænd eller familiemedlemmer. Flere kejsere måtte lide den tort, at opleve de franske kolonister langsomt udhule deres magtbeføjelser, og indskrænke det geografiske territorium kejseren bestemte over. Efter det franske kolonistyres fald i 1945 måtte den sidste kejser Bao Dai abdicere, tvunget af den kommunistiske sejrherrer, som ikke ønskede en royal kransekagefigur for deres socialistiske styre.

Af sted på 2 hjul på en jævn 5 kilometres tur til Thien Mu pagoden. Her får man et godt indblik i munkenes liv og stifter bekendtskab med Vietnams største trosretning buddhismen. Pagoden har på flere måder en særlig betydning. Lykke-og-Nåde-tårnet er byens vartegn og flere protestaktioner mod forskellige tiders politiske styrer har haft sit udgangspunkt her. Bl.a. kørte munken Thich Quang Duc i 1958 til Saigon og i protest mod den religiøse undertrykkelse brændte sig selv af i et gadekryds med verdenspressen som vidne. Den blå Austin han kørte i, står udstillet i garagen. 
4 stjernet Century Hotel - De Lux Riverview værelse (M,F)

Dag 12: Hue
Cyklens forhjul er rettet mod sydvest. For i dag siger rejseprogrammet visit af mausoleerne for to af kejserne i Nguyen-dynastiet, Khai Dinh og Minh Mang. Alle gravmonumenter ligger sydvest for Hue by iht. symbolikken i at solnedgangen i sydvest markerer livets afslutning. Konstruktionen af mausoleet havde stor betydning, og de fleste af kejserne gik i gang med byggeriet lang tid før de kunne forventes at dø. Baggrunden var bl.a. at kejserne ville forvisse sig om, at mausoleet blev af vis størrelse og af en vis prægtighed, og derved sikre dem et fysisk og dedikeret eftermæle. Samtidigt skulle det også være et rimeligt sted at opholde sig for de mange efterladte koner og elskerinder (konkubinerne), som var forpligtet til at holde og pleje kejserens gravsted. 

Khai Dinhs mausoleum er arkitektonisk inspireret af europæisk klassisk byggestil med symmetriske linjer, men virker en smule bombastisk i dette bakkede grønne landskab 8 km fra Hue. Byggeriet var både dyrt og lang tid undervejs, da nogle materialer blev bragt hertil fra Kina, Japan og Frankrig. Først 5 år efter hans død stod det endeligt færdigt, hvilket man forstår, når man ser dekorationen og detaljerne i hans ærespalads ”Thien Dinh”.

I samme område findes Minh Mangs gravsted, en af de mest produktive kejsere i Nguyen-familiens 143 års regeringstid, hvor landets infrastruktur og levevilkårene for befolkningen blev forbedret. Mausoleets lige linjer brydes på smukkeste vis med integrationen med beplantning og søerne og der ligger en nærmest åndelig fredfyldthed over stedet. Minh Mangs høje produktivitetsniveau udmøntede sig også i 142 børn med sine 33 koner og 107 konkubiner. Der findes i dag en risbrændevin opkaldt efter denne kejser netop med henvisning til hans høje ydeevne. 

Efter frokost er der tid på egen hånd. Kvartererne i Hue har sine klare forskelligartede arkitektoniske fingeraftryk. De høje mure og voldgravene omkring kejsercitadellet giver et klart royalt udtryk, mens området omkring vores hotel bærer et tydeligt fransk aftryk og de private boligkvarterer lige udenfor bycentrum en helt tredje byggestil. Tag en spadseretur fra hotellet mod banegården gennem det franske kvarter, gå på det livlige marked Dong Baeller indsnus atmosfæren i de vietnamesiske bydele, eller snup en lokal Huda-øl på en af byens udendørscafeer beliggende ned til Parfume-floden.

For dem som har lyst, cykler vi sidst på eftermiddagen en tur rundt i kejsercitadelområdet. Her ligger et privat boligkvarter, hvor kejserens ansatte boede. Denne stemningsfulde bydel - mellem den indre og ydre citadelmur - virker nærmest som en by i byen.
4 stjernet Century Hotel Hotel - De Lux Riverside værelse (M,F)

Dag 13: Hue - Mekongdelta
Morgenafgang med fly til Ho Chi Minh City og videre fra lufthavnen til Mekongdeltaet, som i folkemunde kaldes Vietnams riskammer. Baggrunden er at man kan så og høste ris 3 gange om året grundet de høje temperaturer og de mange nærende mineraler i Mekongfloden. Ris er den vigtigste ingrediens i vietnamesisk madlavning og en stor del af den ris vietnameserne i hele landet spiser - eller eksporterer - kommer herfra.

Først med bus til Mekongdeltaet og så båd til Mekonglodge. Det 3-stjernede Mekonglodge er et skønt og stemningsfuldt hotel, som har indrettet deres bungalows og have, så det passer til deltaets landlige idyl med 1-plans huse og grønne omgivelser. Bungalow-værelserne lever op til den komfort og standard som man kan forvente og kræve af 3 stjernet hotelstandard; plads, renlighed, eget toilet/bad og aircondition på værelserne. Hele stedet er bygget med arkitektonisk øje for Mekongdeltaets karakter og charme. 

Og for dem som har læst den franske forfatter Marguerite Duras novelle eller set filmen The Lover baseret på Duras bog, kan man med omgivelserne på og omkring Mekonglodge nemt henledes til nostalgiske tanker om, at det var i et sådant idyllisk miljø Marguerite forelskede sig i en ung kinesisk mand og levede mellem 1928 - 1932 i den nærliggende by Sa Dec.

Efter check-in tager vi på en cykeltur ud i Mekong-countryside, hilser på de lokale og besøger familieforetagender og små entreprenører, som med et enkelt arbejde formår at skabe sig en afslappende tilværelse. Vi cykler i et meget adstadigt tempo og giver os tid til at stå af cyklen, når vi støder på noget opsigtsvækkende eller særligt lokalt. 

Der bliver også stop ved en have, hvor de dyrker forskellige frugter: durian, longan, grape og rosen-æbler, hvis smagskonsistens er meget kraftigere end den danske supermarkeders frugtafdeling kan byde på. Tilbage på Mekonglodge er der tid til et bad inden aftensmaden. Og hvad er mere vietnamesisk og hyggeligt end at sidde her udendørs en tropeaften i Mekongdeltaet med udsigt til floden og lyden af cikaderne. I lodgens Riverside-bar sørger de for at de stemningsfulde timer kan fortsætte efter maden.
3 stjernet Mekonglodge - Bungalow (M,F,A)

Dag 14: Mekongdelta - Ho Chi Minh City
Lodgens restaurant ligger med udsigt til Mekongfloden og morgenmaden indtages med flodens baggrundslyd: nemlig tøffen fra bådene, der bringer afgrøder til markedet eller familien til nærmeste provinsby for at arbejde og gå i skole. Mekongfloden er godt 4.000km undervejs fra dens udspring i Tibet til den rammer Vietnam, og deler sig i 9 mindre floder. Man vurderer at omkring 75 mio. mennesker i hhv. Kina, Laos, Thailand, Cambodja og Vietnam lever af floden med fiskeri, transport og flodens vand til dyrkning af marker.

Der arrangeres en bådtur til Cai Be, som har et mindre flydende marked, hvor frugt og grønt købes og sælges mellem de vippende både, eller bringes på land for at blive kørt til markederne i storbyen Ho Chi Minh City. Båden ligger også til land ved små familieforetagender, der fremstiller snacks og lokale specialiteter, bl.a. frugtslik af kokosnød og popkorn af ris.

Bagefter i bus til Ho Chi Minh City, hvor vi efter frokost besøger Genforeningspaladset, det tidligere palads for de sydvietnamesiske præsidenter i perioden 1954 - 1975, hvor landet var delt i Nordvietnam og Sydvietnam. Da amerikanerne militært trak sig ud og neddroslede den økonomiske støtte i 1973 var skriften for Sydvietnams fremtidige skæbne skrevet. Saigon - den sidste bastion - faldt den 30. april 1975 og i paladset måtte den blot 43-timer gammel nyudnævnte præsident Minh ligge øre til replikken om ”at han ikke kunne overdrage noget (magten), som han ikke længere reelt var i besiddelse af” fra lederen af den deling, som brød gennem porten med den kampvogn, som står udstillet i paladsets forhave. 

I Genforeningspaladset er der adgang til både officielle rum, hvor indflydelsesrige personer blev modtaget og til de private gemakker og til den bombesikrede kælder, hvorfra præsidenten også kunne styre landet.

Byrundturen kommer ligeledes forbi fotoudstillingen om Vietnam-krigen på det kendte Krigsmuseum, hvor billederne - primært taget af udenlandske fotografer – viser og dokumenterer krigens barske virkelighed. At se udstillingen efterlader én med en klump i maven og en fortvivlelse over menneskehedens mest negative side. Når man træder ud af museets port slår man en lille mental kolbøtte. Herude kører verdenen upåagtet videre. Vietnameserne drøner af sted på motorcykel for at sikre sig sin del af velstandsfremgangen landet oplever i disse år. En symbolsk afspejling på at langt hovedparten af folket kigger fremad og ikke dvæler ved fortiden.

Inden hotelcheck-in går turen omkring det gamle Posthus, som er et smukt arkitektonisk levn fra den franske kolonitid (ligesom Notre Dame katedralen beliggende overfor posthuset). Posthuset var tidligere det eneste sted, hvorfra folk i byen kunne ringe til familie i udlandet. Med en vis sandsynligvis har efterretningstjenesten lyttet med lige på den anden side af væggen i årene efter genforeningen i 1975, i forsøget på at opsnappe informationer omkring en eventuel kontrarevolution støttet af udenlandske kræfter. 

Vores sidste fælles aftensmåltid byder på en madoplevelse fra øverste etage på en af midtbyens højhuse, hvor man har et spektakulært view ud over city og dens skyline. Man fascineres af det lyshav som bygninger og trafikken skaber i denne 10-milionerby efter mørkets frembrud. Siddende under åben himmel og med en eksotisk 25-30 grader let brise blæsende i håret og udsigt ud over Ho Chi Minh City, får man en nærmest fysisk fornemmelse af byens størrelse. Man bliver nemt betaget af de lysslanger som tændte lygter fra biler og motorcykler skaber på de brede gader, og det storbyagtige liv der udspiller sig knap 70 meter under os.
3 stjernet Huong Sen hotel - De Lux værelse (M,F,A)

Dag 15: Ho Chi Minh City - Afrejse 
Formiddagens udflugt går til de berømte Cu Chi tunneler. Tunnelsystemet - hvor de vietnamesiske modstandsfolk i Sydvietnam, Viet Cong, skjulte sig og hvorfra de planlagde overraskelsesangreb på amerikanerne i Saigon - er over 250 km langt og nogle steder i 3 etager. Det rummede operationsstuer, køkkener, mødelokale og våbenlager. Udgravet i stenhårdt lerjord, klaustrofobisk, mørkt og primitivt er tunnelerne en bygningsmæssig manifestation på vietnamesernes ukuelige vilje og kamp for national selvstændighed mod en militær veludrustet amerikansk Goliat.

Amerikanerne forsøgte at finde tunnel-indgangene på såkaldte "search & destroy" operationer, men disse operationer endte oftest med væsentlige mandskabstab som resultat. Så forsøgte man at brænde skoven ned med napalm, men ilden gik hurtigt ud i den fugtige tropiske skov. Så til sidst trak man sine soldater ud og erklærede området "free fire zone", altså hvor amerikanske bombefly frit kunne bombe og nedkaste overskudsbomber på vej hjem fra andre bombetogter.

Det satte en vis stopper for den strategiske betydning for Cu Chi området, men på det tidspunkt var den amerikanske krigslykke vendt. Der bliver mulighed for at kravle rundt i tunnelerne, men det er ikke nødvendigt for at få et godt indtryk af Cu Chi tunnelerne. 

Ved frokosttid er vi tilbage i Ho Chi Minh City, og har eftermiddagen og noget af aftenen til at opdage byen på egen hånd. Byen byder på mange muligheder. Alt lige fra en tur i på kunst-, by- og historiske museer, en gåtur til farverige templer, shopping i butikker eller souvenirkøb på Ben Thanh marked, der markedsfører sig med mottoet “hvis vi ikke har det, har du ikke brug for det”. Bare det at sætte sig på en lokal kaffebar og betragte mylderet og de mange vietnamesere, der arbejder og opholder sig i gaderne, er en oplevelse i selv. 

Man kan også gå op på tagcafeen på Rex hotel eller restaurationen ved Continental hotel og se om man kan fornemme historiens vingesus fra Graham Greens skriverier på artikler om Vietnam Krigen og bogen ”Den stilfærdige amerikaner / The Silent American” – som man mener, blev forfattet her. Og eller tag en afstikker til bydelen Chinatown eller elevatoren op til toppen af Ho Chi Minh City pt. højeste bygning Biotexo Town og få et unik view udover byen. Alle nævnte options ligger i gåafstand fra vores hotel med undtagelse af Chinatown hvor taxa-transport er nødvendig.
Vi har booket et par værelser med sen check-ud, sådan at vi om eftermiddagen på skift kan gå i bad. Aftenens bustransfer til lufthavnen markerer afsked med et land, der har taget imod os med åbne arme og efterladt mange dejlige ferieminder i hukommelsen og på kameraets memorycard. Flyafgang med Emirates natten mellem dag 15 og 16. (M,F)

Dag 16: Ho Chi Minh City - København
Flyafgang fra Ho Chi Minh City kl. 00.25 via Dubai til København med ankomst kl. 13.15 samme dag.