Nyhedsbrev
Indtast dit navn og din e-mail nedenfor, hvis du ønsker at modtage vores nyhedsbrev.

Dag til dag program, Sydvietnam Golfrejse


Sydvietnam Golfrejse
HO CHI MINH CITY - MEKONGDELTA - NHA TRANG - DA LAT - PHAN THIET
16 dages rundrejse i Sydvietnam kombineret med golf


Dag 1: Afrejse Danmark

Flyafgang fra København, provinsen eller Hamborg.

Dag 2: Ankomst Vietnam
Med ankomsten til landets største by Ho Chi Minh City (tidligere Saigon), får I hurtigt et synligt blik for Vietnams økonomiske fremdrift de senere år. Det er folk i storbyerne, særligt i Ho Chi Minh City, som har fået størst del i væksten.

Og at indbyggerne har penge mellem hænderne bliver tydelig for jer med nye Mercedes'er, Lexus'er og BMW'er, som drøner forbi i gaderne, flag-store-butikker med Gucci, BVLGARI, Cartier og store LED-skærme, som reklamerer for smarte forbrugsvarer.

Mellem de nye høje bygninger fra den voksende servicesektor, finder man også mindre kvarterer med indtryk og stemning af de lokale saigone'seres liv. I bør på et tidspunkt slå sig ned på en lokal kaffebar og betragte gadelivet og mylderet af mennesker – vietnameserne synes altid at være "på vej".

Man kan også gå op på tagcafeen på Rex Hotel eller restaurationen ved Continental Hotel og se om man kan fornemme historiens vingesus fra Graham Greens skriverier på artikler om Vietnam krigen og bogen "The Silent American" – som man mener, blev forfattet her.

I ankomsthallen i Ho Chi Minh City lufthavn står chaufføren med jeres navn på et skilt, hjælper jer ud til bil og bringer til på hotellet i centrum. Checkin og fri.


Dag 3: Ho Chi Minh City
Udflugt til Cu Chi tunnelerne i bil og med guide. Tunnelsystemet er over 250 km langt og nogle steder i 3 etager. Her skjulte Viet Cong'erne (den vietnamesiske modstandsgruppe mod styret i Sydvietnam) sig, og planlagde overraskelsesangreb på den sydvietnamesiske hær og amerikanerne i Saigon.

Det rummede operationsstue, køkkener, mødelokale og våbenlagre. Udgravet i stenhårdt lerjord, klaustrofobisk, mørk og primitiv er tunnelerne en bygningsmæssig manifestation på vietnamesernes ukuelige vilje og kamp for national selvstændighed mod en militær veludrustet amerikansk Goliat.

Amerikanerne forsøgte at finde tunnel-indgangene på såkaldte search & destroy operationer, men endte oftest med væsentlige mandskabstab som resultat. De forsøgte også at brænde skoven ned med napalm, men ilden gik hurtigt ud i den fugtige tropiske skov. Så til sidst trak man sine soldater ud og erklærede området free fire zone, hvor amerikanske bombefly frit kunne nedkaste overskudsbomber på vej hjem fra andre bombetogter.

Det satte en vis stopper for den strategiske betydning for Cu Chi området, men på det tidspunkt var den amerikanske krigslykke vendt. Der bliver mulighed for at kravle rundt i tunnelerne, men det er ikke nødvendigt for at få et godt indtryk af Cu Chi tunnelerne.

Tilbage i Ho Chi Minh City indtages frokosten på en restaurant med et stilligt interiør. Stedet er placeret i en del af den familieejede restaurants 3 etagers boligkompleks, og alt fra menuen, bestik, service og dekorationen på væggene har reference til familiens og Vietnams parallelle historie igennem det seneste århundrede.

Den guidede rundtur fortsætter ved Genforeningspaladset, der før landets genforening i 1975 hed Uafhængighedspaladset. Dette paladsnavn symboliserede netop de sydvietnamesiske præsidenters uvilje mod at overholde Geneve-aftalen fra 1954, om at det adskilte Nordvietnam og Sydvietnam skulle genforenes i forlængelse af et planlagt præsidentvalg i 1956.

Sydvietnams første præsident Diem postulerede med amerikanernes opbakning at kommunisterne i Nordvietnam ikke overholdt de demokratiske spilleregler for et valg, og nægtede at gennemføre valget. Afvisningen af Geneve-aftalens gyldighed samt Diems egenrådig ledelsesstil, var en af hovedårsagerne til Vietnam-krigen og et uroplaget Sydvietnam. Præsident Diems dage endte, da han i 1963 blev myrdet af hans egne militærfolk. Flere af hans inkompetente efterfølgere blev kuppet af højtstående militærgeneraler med politiske ambitioner.

Paladset var oprindeligt bygget i fransk kolonistil, da det havde huset tidligere franske guvernører. Men det blev så slemt beskadiget i 1962 fra bombningen af en nordvietnamesisk infiltreret agent i det sydvietnamesiske luftvåben, at et nyt palads måtte bygges. Den nye bygning blev bl.a. konstrueret med hemmelige gange og en bombesikret kælder, hvor præsidenten og hans nærmeste folk kunne styre landet, når der var frygt for flyangreb på paladset. Kort før Vietnam-krigens afslutning blev stedet igen bombet, dog kun med begrænset skade til følge, og paladset står som dengang det blev færdiggjort i 1966.

I kommer forbi krigsmuseet med fotos fra Vietnamkrigen og senere det gamle franske posthus, som ligger på en plads lige overfor Notre Dame katedralen. Begge er arkitektoniske minder om den franske kolonitid mellem 1861-1954. På navnetavler på posthusets ydremure hyldes videnskabsmænd, som har haft betydning for udviklingen af telegraf og elektricitet. Bl.a. finder I danske H.C. Ørsted navngivet her, iht. hans opdagelse af elektromagnetismen.

Indenfor i den smukke bygning finder man et vægmaleri med kort over byen anno 1936, og et stort maleri af den gamle præsident Ho Chi Minh, hvilket man også finder i alle andre offentligt ejede institutioner og endda klasseværelser på skolerne.

Tilbage på hotellet og efter et bad er I klar til en madoplevelse fra øverste etage på en af midtbyens højhuse, hvor man har et spektakulært view ud over city og dens skyline. Man fascineres af det lyshav som bygninger og trafikken skaber i denne 10-milionerby efter mørkets frembrud.

Siddende under åben himmel og med en eksotisk 25-30 grader let brise blæsende i håret og udsigt ud over Ho Chi Minh City, får man en nærmest fysisk fornemmelse af byens størrelse. Man bliver nemt betaget af de lysslanger som tændte lygter fra biler og motorcykler skaber på de brede gader, og det storbyagtige liv der udspiller sig knap 70 meter under én. (M,F,A)


Dag 4: Ho Chi Minh City
Chaufføren henter jer på hotellet og I køres til Vietnam Golf & Country klub, hvor formiddagen byder på rundrejsens første golfudfordring. Der er tid til varme op med store og små slag på driving range inden jeres tee tid på Vestbanen. Banerne i Vietnam er trimmet og velplejet. De er flot klippet og får tilføjet vand i de perioder, hvor der ikke falder så meget regn i Sydvietnam. Det subtropiske klima giver både et eksotisk billede af omgivelserne med kokos- og bananpalmer, samt en helt mørkgrøn bevoksning mange steder.

Det subtropiske Sydvietnam kan – med sine høje temperaturer og luftfugtighed - også få sin indvirkning på ens golfspil, hvis man ikke får nok væske indenbords undervejs (Der er mulighed for at tilkøbe buggy). Tee off tider ligger først på formiddagen, sådan at man forventes færdig med at spille omkring eller på den anden side af middagstid.

Vestbanen på Vietnam Golf & Country klub er praktisk taget skåret ud i et større skovområde tilbage i midten 90'erne, men banedesignet er så elegant tænkt og udført, at banen synes tilpasset naturomgivelser, og ikke omvendt. Således er en del af hullerne indrammet af bløde skovbryn på begge sider, og skovsøer her og der. Det er et skønt syn for øjnene, men sørg for at golfbolden flyver i samme retning som banedesignere har planlagt og de gamle skovhuggere gik med motorsaven. Ellers kommer der ikke mange point på kortet.

Efter golfen, en drink i Club house med mulighed for at spise frokost, bringer chaufføren jer tilbage til byen. Fri resten af eftermiddagen og aftenen til at gå på opdagelse i Ho Chi Minh City. (M)


Dag 5: Ho Chi Minh City
Endnu en golfdag ser sin herlige begyndelse, og efter morgenmaden bringes I til Long Thanh Golfbane. Det var franskmændene som introducerede en række spil fra hjemlandet i Vietnam, da landet var fransk koloni fra 1859 - 1954, herunder billard, tennis, petanque og golf.

Vietnameserne har i den grad taget særligt billard og tennis til sig og i det seneste årti er golfen blevet en mere populær sport – omend den fortsat er forbeholdt de øverste samfundslag. I lang tid lå der blot en enkelt golfbane i Dalat, men da vietnameserne for alvor fik sat skub i økonomien fra slut 80'erne kom der en stigende efterspørgsel efter golfbaner.

Grundlæggelsen af Long Thanh Golfklub var netop et resultat af en stigende interesse for golf, og anlægget blev i 2013 af Asian Golf Magazine bedømt til at være en af Vietnams bedste. Der findes 2 baner her og I skal spille på Hill Course, den mest kuperede af de to 18-hullers baner iht. at den er lagt på et højtliggende bakket plateau. Mange synes den er den mest udfordrende bane omkring Ho Chi Minh City. Når I er færdige med golfen og et velfortjent pust-ud i Club house, sørger chaufføren for, at I kommer tilbage til hotellet. (M)


Dag 6: Ho Chi Minh City – Mekongdelta
Udflugt og ophold i Mekongdeltaet, som i folkemunde kaldes Vietnams riskammer. Baggrunden er at man kan så og høste ris 3 gange om året grundet de høje temperaturer og de mange nærende mineraler i Mekongfloden. Ris er den vigtigste ingrediens i vietnamesisk madlavning, og en stor del af den ris, befolkningen i hele landet spiser, kommer herfra.

Først med bil og så båd til Mekong Lodge. Ved bådankomsten til lodgen er det som om man træder ind en tropisk botanisk have. Her står eksotiske planter og blomster overalt og laver en frodig grøn kulisse omkring de 1-etages bungalows, hvor I skal bo. Stedet og værelserne lever op til den komfort, som man kan forvente af et 3 stjernet hotel mht. plads, renlighed, eget toilet/bad og aircondition på værelserne.

Efter frokost på lodgen enten går eller cykler I ud i det landlige deltaområde, hilser på de lokale og passerer arbejdende folk og andre små entreprenører i sving på gårdspladsen foran huset. I gør et par stop undervejs, og får hurtigt fornemmelsen af at tempoet og stemningen på landet står i skærende kontrast til livet i de vietnamesiske storbyer. Folkene her har måske nok et simpelt liv, men de klarer sig og har rolig tilværelse her, og man foranlediges til at spørge hvad de har så travlt med i byerne.

I er tilbage på lodgen sidst på eftermiddagen, hvor et bad og aftensmaden venter. Og hvad er mere vietnamesisk og hyggeligt end at sidde her udendørs en tropeaften i Mekongdeltaet med udsigt til floden. Inden aftensmaden kan man deltage i et lille madlavningskursus, hvor I sammen med lodgens køkken personale laver et par vietnamesiske småretter (M,F,A)


Dag 7: Mekongdelta - Nha Trang
Mens morgenmaden kan indtages mageligt i den udendørs restaurant, så afbrydes stilheden en gang i mellem af tøffen fra bådene, der bringer afgrøder til markedet eller familien til nærmeste provinsby for at arbejde og gå i skole.

Efter noget godt i maven sejler I først i en mindre båd op ad floden til Cai Be by, hvor mindre både har kastet anker. Ad vandvejene transporteres mange frugter og grønsager fra landområderne til de lidt større byer som bl.a. Cai Be, hvorfra det enten transporteres med lastbil til Ho Chi Minh City eller bliver handlet og kommer med båd til en anden oplandsby.

Der bliver også et bådstop ved en landsby, hvor I bliver introduceret til hvordan de på simpel vis laver specialiteter og snack, som primært er fremstillet af deltaets tropiske afgrøder. Disse sælges til både turister, men pakkes også og sendes til markeder i hele Sydvietnam.

I sejler til havnekajen, siger farvel til bådmanden, og i land venter jeres chauffør, som vil bringe jer til Ho Chi Minh City lufthavn med frokost undervejs.

I flyver til Nha Trang – en kystby og et turistmål omgivet af kokospalmer, hvide sandstrande lige ud til det Sydkinesiske hav, men bestemt også en livlig by, som byder på en række spændende seværdigheder og aktiviteter.

I kan således kaste jer ud i det Sydøstkinesiske hav fra byens 6 km lange strandpromenade, gå en slentretur i vandkanten ned til Ana Mandara Resort og spise frokost eller aftensmad i deres udendørs restaurant med udsigt over havet. (M,F)


Dag 8: Nha Trang
Guide og chauffør henter jer på hotellet og dagens byrundtur starter ved Long Son pagoden. Her stifter I bekendtskab med Vietnams største trosretning buddhismen, som omkring 2/3-dele af vietnameserne i større eller mindre omfang følger. Buddhisternes tro på reinkarnation, betyder at de bør forsøge at følge visse leveforskrifter og opføre sig ordentligt i dette liv, sådan at de i deres næste liv bliver født til en endnu bedre tilværelse end den nuværende.

Mange pagoder i Vietnam er meget dekorative, holdt i mange farver og med forskellige vægmalerier af Buddhas liv og dekorative figurer. Særligt dragen er repræsenteret i templer og pagoder i henhold til at dragen er det stærkeste dyresymbol i den asiatiske mytologi.

Netop den 12 års cyklus hvormed asiaterne navngiver hvert år med et dyresymbol (mus, hane, gris, hest, slange, kat, drage, ged, hund, abe, tiger og vandbøffel), betyder at det - i vietnamesernes optik - er særdeles godt at blive født i dragens år, da dette dyrs symbolik som stærk og magtfuld så at sige overføres på denne persons karakteristika og skæbne. Nogle ægtepar kan derfor godt planlægge og vente med familieforøgelse efter denne 12 års cyklus, hvis dragens år (eller nogle af de andre dyr) ikke er for mange år væk.

Turen indeholder også et besøg Po Nagar-templerne, der blev bygget af Cham-folket mellem det 7. - 12. århundrede til ære for gudinden Yang Ino Po Nagar. Templerne er nogle af de bedst bevarede bygninger fra Cham-civilisationens storhedstid i Midt- & Sydvietnam.

Efter flere nederlag og tab af land til vietnameserne i Nord, måtte chamerne tage flugten til Cambodia i 1700-tallet, men en del er siden kommet tilbage til Vietnam og tilbeder deres hinduistiske guder Uma, Shiva og Genesha her i Po Nagar.

I kommer forbi Long Thanh fotoudstilling (såfremt åbent). Long Thanh er en af Vietnams mest prominente fotograferer, der med sine billeder har øje for at fange Vietnams sjæl og den sort-hvide fremkaldelse synes at forøge fotoets særlige stemning.

Efter frokost skal I en tur i badecenter i udkanten af byen. Stedet byder på både mudderbadning og flere bassiner med vand hentet fra naturlige kilder fra bjergene omkring centret. Selvom om konsistensen og farven nok afskrækker én lidt fra at træde i et kar fyldt med mudder, så bør tanken om at huden bliver både blød og smidig få én til at sætte sig.

Senere skyller man mudderet af kroppen og går til et bassin som bliver fyldt op med omkring 38 grader varmt vand, hentet fra et hot spring i området. Det har oftest sådan en dejlig afslappende effekt at opholde sig i dejligt varmt vand i længere tid – det er som om både tanker og skulderne falder lidt ned. Man føler sig som genfødt når man forlader stedet og kører tilbage til hotellet.

Aftenens restaurantbesøg bliver på byens bryghus, der udover at brygge forskellige øl også laver god mad. Nogle dage er her liveband – og musikken i blanding med gode temperaturer, palmetræerne og lyden af havets bruse giver stedet en nærmest caribisk stemning. (M,F,A)


Dag 9: Nha Trang
Efter noget godt i maven bringes I med båd til Hon Tre ø i Nha Trang bugten, hvor I skal spille 18-huller par 71 golf på Vietnams nok flottest beliggende bane Vinpearl Nha Trang Golf Club.

Placeret på en skrående dal ned mod vandet, har man fra mange af tee'sene et fabelagtigt vue over bugten og havet. Spiller I lige så flot som udsigten, så er der chance for birdies og eagles.

Bjergrygge omkranser den kuperede bane, som er layoutet med stensætninger, afrundede bunkers med strandhvidt sand og integrerede søer, og som uden godt og/eller strategisk spil hurtigt kan afgøre jeres pointskæbne på et hul. Efter de 18 huller bringes I med båd og bil tilbage til hotellet.

Resten af dagen kan I opleve Nha Trang by på egen hånd, slappe af, gå eller cykle til nærliggende mindre seværdigheder som eksempelvis Pasteur museet, den store katedral bygget i gotisk stil, det livlige lokale marked eller kejser Bao Dais villaer. (M)


Dag 10: Nha Trang - Dalat
I bil med chauffør til Dalat, som ikke ligner nogen anden by i Vietnam. Ja der er ligefrem nogen som synes at de må være kommet til andet land når de ankommer til Dalat. Måske nærmere en bjergby i Frankrig.

Med sin beliggenhed i 1500 meters højde og således et køligere klima end lavlandet, med nåletræsskove og grønsagsmarkerne omkring byen, med den afslappede stemning og ikke mindst med den franske arkitektur som gennemsyrer Dalat, så kan man godt godtage synspunktet om at Dalat er et specielt sted i Vietnam.

De franske kolonister brugte Dalat som afslapningssted og før kolonistyrets fald i 1954 havde de bygget omkring 2.000 boliger. Mange af disse boliger er velbevaret og man har vedholdt denne byggestil.

Frokosten indtages på en fornem restaurant, der ligger i et lille, men fornemt område med prægtige boliger og flot haveanlæg, hvor datidens højtstående folk i den franske kolonimagt boede. Stedet har en lille restauration og her spiser I frokostmåltidet på en af Dalats bedste spisesteder.

Med guide besøger I Hang Nga's "Skøre hus", der er en blanding af museum og hotel, men mest af alt ligner et troldeslot fra et af Grimm's eventyr. Fru Hang Nga er uddannet arkitekt, men hendes plantegninger til dette odiøse bygningsværk var nok blevet afvist af byggemyndighederne, hvis ikke det havde været fordi, at hun er datter af en tidligere præsident Truong Chinh.

De gennemgående runde og ujævne former og kontrastfarver i bygningen kan godt få én til at tænke på Spaniens mesterarkitekt Antoni Gaudi's værker - selv om Fru Hang Nga langt fra når Gaudis niveau.

Dagens næste attraktion er Vietnams sidste kejsers sommerresidens, der blev bygget for at kejser Bao Dai kunne slappe af og gå på storvildtjagt. Faktisk havde Bao Dai 3 boliger i Dalat, hvor han, dronningen Nam Phuong og børnene ofte opholdt sig. Det er ikke et prægtigt udsmykket sommerhus man måske kunne forestille en kejser ville bygge, men en rummeligt og lyst residens, pænt og simpelt dekoreret og holdt i forskellige pastelfarver. Dertil et flot haveanlæg.

Da dronningen Nam Phuong i 1949 tog til Frankrig med parrets børn for at de kunne gå i skole her, blev elskerinden Mong Diep "forfremmet" til 1. kone. Et foto af hende hænger på væggen i det lille gæstemodtagelsesrum, mens et maleri af dronningen er placeret i det store gæstemodtagelsesrum og på symbolsk vis indikerer den officielle hakkeorden. Kejserens øvrige elskerinder er ikke fremvist i glas og ramme her i sommerpaladset.

Senere I hopper på den nærliggende kabelbane – og her et stykke over jorden, er der et godt view over området. Dalat er kendt som Vietnams blomster- og grønsagsby og på kabelbaneturen kan I se mange drivhuse og marker.

Temperaturerne her gør området perfekt til dyrkning af forskellige salattyper, kål, broccoli, avokado og søde kartofler og frugter såsom jordbær, sharon og fersken. I nogle af drivhusene i Dalat vækstes stiklinger som efter en flyvetur ender i danske gartnerier og senere ude i de danske haver og vindueskarme.

Nede på jorden igen, skal I videre til Datanla vandfaldet, hvor I kommer ned til selve vandfaldet i en 2-personers vogn sat på glideskinner. Ned ad det går, men farten bestemmer man selv med en manuel håndbremse. Op fra vandfaldet bestemmer trækspillet tempoet. Bagefter check-in på hotellet og fri. (M,F)


Dag 11: Dalat

Endnu en golfdag gryer. Chaufføren venter i hotellobbyen og bringer jer til Dalat Palace Golf Club. Banen er praktisk taget placeret lige midt i byen. Da Dalat ligger i bakket terræn, får I på flere af banerne udsyn til forskellige bydele placeret rundt om baneanlægget. Det giver tit en lidt spøjs fornemmelse at man på sin vej rundt på golfbanen har udsigt til boligkvarter og centrale bydele.

En 6 hullers bane var indtegnet af arkitekt Hébrard på den første byplanstegning i 1923. Dengang Vietnam var fransk koloni, og kolonimagten grundlagde byen Dalat og byggede kolonistilsvillaer her i det sydlige højland for at herskabet kunne komme lidt væk fra lavlandets varme og op til lidt køligere luftlag iht. Dalats placering i 1.500 meter over havets overflade.

De 6 huller blev til 8 huller i 1954. Sådan stod banen indtil starten af 1990'erne, hvor grundlæggeren af transportfirmaet DHL amerikaneren Larry Hillblom gik ind som investor, og banen gennemgik en større ombygning. I dag møder banen internationale standarder med par 72 på sine 18 huller. Med højlandets lavere luftfugtighed og nåleskovstræer langs nogle af banerne vil nogle danske spillere måske føle sig i hjemmevante golfomgivelser. Efter de 18 huller bringes I tilbage til hotellet.

Resten af eftermiddagen og aftenen er på egen hånd med tid til selv at opdage mere af byen. Som start kunne man få sig en rigtig vietnamesisk kaffespecialitet, nemlig en iskaffe bestående af et espresso-shot, kondenseret mælk og isterninger på en af cafeerne nær markedsgaden.

Fra cafeerne kan man bevæge sig over på det store livlige marked, som foregår både indendørs i hallerne og udendørs i gaderne. Både lokale og turister handler her og der tinges om prisen på livet løs. Indsnus stemningen, køb og smag på forskellig tørrede grønt og frugtslik fra søde kartofler, ingefær, jack-frugt, tamarinde og soursup.

Eller I kan gå på tur ud i de private boligområder nær centrum. Her står mange af de gamle franske palævillaer og blander sig med funkisvillaer og vietnamesiske art-deco huse. Det synes lettere underfundigt at gå her i Vietnam og se disse 2 og 3 etagers huse med de små detaljer med træskodder for vinduerne, skorsten, dekorative søjler og balkoner, der er så typisk fransk. (M)


Dag 12: Dalat – Phan Thiet

Transfer i bil med chauffør til Phan Thiet. Her godt 3 kilometer uden for kystbyen Phan Thiet ligger Mui Ne-området med en stor strandbugt som strækker sig på godt 10km nordpå. Her ligger en række resorts, hvor langt hovedparten af resortene er bygget i 1 og 2 etager og derfor rager ikke op over palmehøjde. Man har således ikke fornemmelse af at man befinder sig i en bugt med mange hoteller.

Resortene ligger alle sammen lige ned til vandet, således at man kan gå fra resortets have og over resortets private strandområde og ud i det Sydkinesiske Hav, som bedst beskrives som Vesterhavsagtigt. Det er rigtig fint sand (og næsten ingen sten) på en bred strand. Der findes naturligvis restaurant på alle resorts, de øvrige hoteller og endvidere en række restaurationer lige på den anden side af strandvejen / tæt på resortet.

Phan Thiet er et oplagt sted til turafslutning med afslapning - nyde solen, stranden, vandet og fordøje turens mange indtryk. Men her forefindes også en udmærket golfbane Sealink Golf Country Club, hvis det skulle klø i kroppen for at komme ud og spille lidt mere på rejsen.

Gennemsnitstemperaturen ligger på omkring 30 grader og der er forholdsvis lav luftfugtighed pga. kystbeliggenheden. Vejret er varmt hele året (sjældent under 23 grader, under 20 grader er næsten usandsynligt). Der falder normaltvist ikke megen regn i tørtidsperioden fra december til april, mens den anden halvdel af året maj-november byder på den tropiske regntidsperiode. (M)


Dag 13: Phan Thiet
Fridag.
Fra det tætteste resort er der 3 km til Phan Thiet by og resortet længst mod nord 13km. Phan Thiet er en provinsby på knap 200.000 mennesker og livet her går sin rolige gang. Den kan således synes provinsiel spændende eller provinsiel kedelig, afhængigt af med hvilke øjne man kigger på byen.

Man kan køre taxa for få penge til Phan Thiet eller cykle fra resortet ad strandvejen og lige ind i byen. I den anden ende af strandbugten ligger en lille fiskerlandsby, hvor man om morgenen kan se hvilke fisk kutterne har med ind. Fiskerne og fiskekoner står på stranden og sortere dagens fangst.

Eller man kan trampe i cykelpedaler ud til de 2 store områder med henholdsvis hvide sandklitter og røde sandklitter - Phan Thiets svar på Råbjerg Mile eller besøge Cham-templet Poshanu. Dette særprægede tempel er bygget i det 13. århundrede af Cham folket, som havde sit eget kulturelle islæt og religiøst var hinduistisk inspireret.

En anden udflugtsmulighed er til Fairy Stream (ligger lidt ude af strandvejen – koster cirka 25kr i taxa fra resortet – åen startpunkt), som er et skønt åløb som man kan gå langs, og hvor man bl.a. passerer de flotteste sandbjerge og aflejringer i både rødt og hvidt sand.

En god gåtur langs stranden og en frokost på et af de andre resorts eller en af de lokale restauranter er bestemt en anden option - både for aktive og for de mindre aktive. (M)


Dag 14: Phan Thiet

Fridag. (M)


Dag 15: Phan Thiet - Ho Chi Minh City – Afrejse

Fri indtil transfer i bil til Ho Chi Minh City lufthavn. Flyafrejse til Danmark. (M)



Dag 16: Ankomst Danmark