Nyhedsbrev
Indtast dit navn og din e-mail nedenfor, hvis du ønsker at modtage vores nyhedsbrev.

Dag til dag program, Klassisk Rundrejse 17 dage


Vietnam Klassisk Rundrejse 17 dage
HANOI - HALONG BUGTEN - SAPA - HOI AN - MEKONGDELTA - HO CHI MINH CITY
17 dages rundrejse fra Nord til Sydvietnam 


Dag 1: Afrejse Danmark

Flyafgang fra København eller provinsen.



Dag 2: Ankomst til Hanoi

I ankomsthallen i Hanoi lufthavn møder I chaufføren, der bringer jer til hotellet i bymidten. Mange er naturligvis lidt rejsespændte, hvad Vietnam og Hanoi mon byder på. I hovedstaden går udviklingen rigtig stærkt. Nye huse skyder op mod himlen, som synligt bevis på investeringsboom og Vietnams årlige vækstrater på 7-9 procenter i de senere år.

Heldigvis synes regeringen og bystyret at have øje for charmen ved den centrale bydel med de små handelsgader i byens old quarter og i det franske kvarter. Her er det stadigvæk de 3-4 etagers smalle huse, som præger gadebilledet. Og de snævre gader er meget livlige med handlende og folk undervejs – mange har deres daglige gøren og laden udendørs. Netop dette gademylder er med til at give Hanoi et meget levende udtryk, og man bliver hurtigt smittet af den energi, som indbyggerne ligger for dagen her.

Efter hotelcheck-in er resten af dagen til egen disposition, så man lige kan få begge ben på jorden, gå i bad og slappe af efter flyveturen. En god og rolig måde at se lidt af byen på er at tage en tur i rickshaw rundt i den gamle bydel, eller spadsere i gaderne omkring hotellet, eventuelt til en af de spisesteder der står på listen med restaurationer, som Vietnam Travels har medsendt blandt rejsedokumenterne.


Dag 3: Hanoi

Byrundtur med guide til Hanois største seværdigheder. Fra hotellet kører I til den historiske plads Ba Dinh. Her ligger parlamentet, præsidentpaladset, kommunistpartiets hovedkvarter og den gamle præsidents Ho Chi Minhs mausoleum, som besøges. Ho Chi Minh betragtes som en landsfader og hans lig ligger til synlig skue bag glas i det dertil byggede mausoleum. Det var på en menneskefyldt Ba Dinh plads, at han den 2. september 1945 læste Vietnams frihedserklæring i forlængelse af japanernes kapitulation, og opgivelse af deres besættelser rundt i hele Asien.

I kommer forbi det "franske" præsidentpalads, som blev bygget i starten af 1900-tallet til generalguvernøren, da Vietnam var fransk koloni. Vejen går videre ned til Ho Chi Minhs pælehus, hvor møder for den politiske inderkreds blev afholdt, og militærstrategierne mod Sydvietnam og amerikanerne under Vietnam-krigen blev fastlagt. Enkeltheden i dette træhus er så slående at man næsten ikke kan forstille sig et lands overhoved – måske lige med undtagelse af Gandhi – selv foreslå og få bygget en bolig så simpel som denne bygning i træ. I kommer også forbi pagoden på en søjle.

Bagefter besøges Litteraturtemplet (templet Van Mieu), som i perioden 1010 til slutningen af 1700-tallet var Vietnams højeste læreanstalt. Her studerede landets kommendes embedsmænd forskellige fag, bl.a. Konfutses lære. Denne kinesiske filosofs tanker - om samfundets hierarki med kejseren i toppen, og uddannede embedsmænd i det næste magtlag og lærere i det tredje lag - dannede udgangspunkt for mange kejserdømmers samfundsopbygning i hele Asien. De studerendes afsluttende eksaminer foregik her i templets 5 gårde.

Litteraturtemplet er et yndet besøgsmål for nutidens studerende. Enten før eksamen, hvor de tilbeder Konfutse og hans disciple i håbet om at få et godt eksamensresultat. Eller udflugtsmål for en hel klasse som fejrer at de er færdiguddannet, og får taget gruppebilleder her foran bygningerne. Forhåbentlig bliver både studerende og turister inspireret af nogle af Konfutses grundlæggende tanker omkring vigtigheden af læring, men også omkring at have respekt for både autoriteter og almindelige mennesker. Flere af Konfutses læresætninger er simple, men rummer fortsat stor relevans, såsom "du skal være mod andre, som du ønsker de skal være mod dig".

Frokosten indtages på Koto, hvor tidligere gadebørn kokkererer og serverer. Restauranten har ud over den hensigt at servere god mad, også det ædle formål at tilbyde tidligere udsatte unge en ny start, og gennem et tilrettelagt forløb lære dem at lave mad og betjene gæster. Dronning Margrethe besøgte stedet i efteråret 2009 og havde nogle hyggelige timer her i køkkenet sammen med de unge mennesker.

I kommer forbi det etnografiske museum, hvor der er introduktion til forskellige minoriteters etniske og kulturelle særpræg. Udstillingen viser også de samfundsmæssige forhold i årene efter Vietnam-krigens afslutning, hvor det kommunistiske parti styrede landet med et stort statsapparat. I slut 1970'erne og start 1980'erne blev langbrug og produktionsvirksomheder tvangskollektiviseret, og partitoppen fastlagde en økonomi med kuponmærker, statsbestemte rationeringer af madvarer, som blev uddelt ved offentligt styrede boder. Der var en lige fordeling af goderne, men kommunistpartiet havde ad den vej også et stramt greb om befolkningen.

Dagens byrundtur afsluttes med en gåtur gennem de snævre handelsgader i old quarter. Her foregår meget af familieforretningernes produktion på fortovet. Vejnavnene angiver, hvilke produkter der fremstilles og sælges i gaden. Ikke alle gader har kunnet bevare dette særpræg den dag i dag, og mere moderne erhverv har trængt sig ind med helt andre forbrugsgoder end det vejnavnene indikerer.

Der gøres undervejs et kaffe stop på en hyggelig cafe med en afslappende god stemning. Få ved, at Vietnam i dag er en af verdens største kaffeproducenter og dyrker forskellige bønnesorter såsom Robusta og Arabica. Over en god stærk kop kaffe (eller the) er der basis for en god snak med guiden om andre emner end lige dem, som har været forbundet med seværdighederne. (M,F)


Dag 4: Hanoi – Halong bugten

I bil til Halong by, hvor I stiger ombord i mindre junke (båd) med blot 6 kahytter. De fleste både i Halong bugten har mellem 10 – 21 kahytter, men på denne rundrejse er særligt booket en mindre båd. Fordelen er, at der er færre gæster ombord, og I oplever en mere intim stemning end på de lidt større junker. Ligeledes har denne båd en anden sejlrute end hovedparten af bådene, og I kommer således til nogle andre og mindre befærdede områder af Halong bugten.

Ha Long betyder på vietnamesisk "nedstigende drage", og sagnet siger, at en drage kom flyvende ned fra himmel og udspyede ildkugler mod en overlegen fjende, som angreb vietnameserne fra søsiden her i bugten. Efterfølgende lod dragen sig glide ned i vandet, for at blive en evig beskytter. Og ifølge myten er det dragens rygtakker og haletakker, som nu er synlige og stikker op over vandoverfladen. Overtro eller ej, så er det et fantastisk havlandskab I sejler gennem. Store og små kalkstensbjerge står dottet her og der, som var de håndstrøet af en stor almægtig gud, som ville forskønne denne kyst med disse grønne og grå klipper.

Undervejs er der mulighed for at sejle kajak, gå i land på et par af klippeøerne og besøge en grotte med stalagmitter og stalaktitter. Båden kaster anker i en lille klippeindhyllet bugt, og mens stjernehimlen kommer frem og omformer klipperne til mørke silhuetter, kan man nyde et glas vin eller en drink. I bådens restaurant/fælles opholdsområde får I serveret både frokost og aftensmad.


Dag 5: Halong bugten – Hanoi - Sapa

Vandets klukken mod båden og udsigt til grønklædte kalkstensbjerge. Er man frisk, kan man tage sig en morgendukkert lige på den anden side af ræling. Ønskes en mere rolig start på dagen, kan sætte sig op på dækket og se den gryende morgen tage sin begyndelse herude i Halong bugten. Morgenmad under åben himmel, hvis vejret tillader.

Efter lidt godt i maven, ror I i en mindre båd hen til fiskerfamilier, der bor i små landsbyer på vandet. Tilbage på båden checker I ud af kahytterne, samtidigt med at snuden på junken vender ind mod fastlandet. En lidt tidlig frokost indtages til et fortsat prægtigt udsyn til kalkstensklipperne.


Sidst på formiddagen er I på landjorden igen, og I kører mod Hanoi, men svinger dog væk fra hovedvejen, og ind i en mindre landsbyer. I gamle dage i landdistrikterne var der mellem såning og høst tid til fornøjelse. Og landfolket underholdt bl.a. hinanden med vanddukketeater, hvor scener fra dagligdagen og historiske begivenheder blev humoristisk gengivet. Scenen er sat som dengang, og I skal se en forestilling i landsbyens dam. Bagefter til Hanoi med ankomst sidst på eftermiddag.

Senere transfer til banegården, hvor I skal med nattoget til Sapa i det bjergrige og nordligste Vietnam. Overnatning i senge i 4-personers sovekupe (Mulighed mod tillæg at købe egen sovekupe, altså alle 4 senge i kupeen bookes). (M,F)


Dag 6: Sapa
Afhentning på banegården og i bil til Sapa by, hvor de nærliggende bjergområder byder på fantastisk natur med regnskov, risterrasser, smukke dale med rindende floder og ikke mindst de mange farvestrålende etniske minoriteter, der lever her.

Udgangspunktet for denne rundrejse er, at I vandrer i de bjergrige egne, og bor i homestay hos forskellige minoritetsstammer de kommende 2 nætter. Her forefindes rimelige forhold med separat toilet og bruseniche, og der en seng med alt nødvendigt sengetøj med dyne, hovedpude og myggenet. Alternativt kan man bo på hotel, dvs. at I bringes frem og tilbage i bil mellem vandreruten og hotellet i Sapa by hver dag – merprisen herfor finder man i INKLUDERET I PRISEN. Ved hotelovernatninger er dagene i Sapa eksklusiv aftenmad.

Efter morgenmad på et hotel i byen, går I med guiden en tur rundt i de centrale gader og forbi markedet. Her grønsager kommer ind fra oplandet, og friskslagtet grise - hængende over bagsædet på en motorcykel - køres helt hen til markedspladsens slagteborde, hvor kvinderne står klar til at partere og sælge kødet. Ved små madboder sidder folk og slubrer varm nudelsuppe, og gør sig klar til dagens dont.

Det var de franske kolonister som gik i gang med at anlægge jernbanenettet i Vietnam, herunder fra Hanoi op til den vietnamesisk/kinesisk grænse i nord for at lave togforbindelse med den store handelsby Kunming. Og ad den vej udvide handlen med kineserne. De skønne bjergområder betog franskmændene – mindede dem lidt om landskabet derhjemme – og Sapa by blev grundlagt i 1922 som et udflugtsmål for indbyggerne i Hanoi. Der er således et tydeligt fransk arkitektonisk aftryk i byen, hvor kolonistilsbygninger blander sig nutidens mere moderne og mere vietnamesiske byggestil.

I bringes i bil til startpunktet for dagens cirka 5 timers vandretur i de bjergrige egne. Man skal ikke langt udenfor Sapas centrum til bjergstammernes landsbyer førend man fornemmer at de etniske minoriteters levevis og boform ikke har fulgt med udviklingen de sidste mange årtier. Dagens gåtur bringer jer til Sin Chai landsbyen, hvor Day stammen bor. I mange af husene - med lerstampet gulv, trævægge og eternittag og et par ildsteder som eneste varmeelement - lever 2 og 3 generationer sammen.

De ernærer sig ved de ris og grønsager, som de dyrker på deres marker omkring landsbyen, ved jagt og broderier, som de sælger til markedet og turister. Minoritetsfolkene synes netop i ét med naturen herude i deres simple huse midt i disse grønne dale og bærende på deres traditionelle klæder. I skal overnatte i et homestay - et hjem for en lokal familie fra Day-stammen – hvor I får en seng og alt sengeudstyr i deres hus. Alternativt kan man blive kørt til Sapa for at sove på hotel, og så næste dag i bil igen til vandreruten for at fortsætte sin trekking tur. (M,F,A)


Dag 7: Sapa
I tripper efter morgenmaden af sted på 7 timers vandring med jeres guide. Gåturen følger bjergkæden Hoang Lien og I har et næsten konstant view over de smukke landskaber, der ligger her i Muang Hoa dalen som I bevæger jer i. Tempoet er moderat og der er tid til stoppe op og nyde udsigten, snuppe en pause for at få lidt vand eller tage et af de utallige billeder man uvilkårligt får skudt.

Der frokost undervejs i Den Thang, hvor bjergstammen Black H'Mong lever, som selv væver meget af deres tøj. Stoffet – som primært er lavet af hamp - ligges i tønder og naturfarves med planten Indigofera tinctoria, som findes i de nærliggende skove. Både H'Mong kvinder og mænd bærer tøjklæder i den karakteristiske indigoblå farve. Og når man støder på H'Mong kvinder med mørkeblå hænder så skyldes det, at de har haft gang i indfarvningen hjemme på gårdspladsen. Og naturfarve ikke sådan lige er til at vaske af.

Med mavesækken fyldt, er det op på fødderne igen og trip-trap videre indtil I rammer i Ta Trung Ho landsbyen, hvor Red Dao-stammen lever. Især kvinderne fra Red Dao folket er et særligt syn med deres røde turban og farverige, dekorerede beklædning. Bl.a. et 5-farvet broderet klæde, der referer til den 5-farvede hund Ban Vuong, som legenden siger, at Red Dzao oprinder fra.

I nogle af kvindernes røde turbaner hænger sølvmønter fra den franske kolonitid i Vietnam. Oftest stammer mønterne fra en bryllupsgave fra kvindens husbond. Mønterne er at betragte som vigtig og fin gave fra gommens familie, som den gifte kvinde bærer i turbanen eller i et smykke omkring halsen - et synligt statussymbol til andres beundring.


Overnatning i homestay hos en lokal familie med ordentlige forhold med hensyn til toilet, bad og en seng at sove i, eller muligt i bil og overnatning i hotelseng i Sapa. (M,F,A)


Dag 8: Sapa - Hanoi
Er man lidt træt oven på gårsdagens gåtur, kunne man måske godt lige snooze en halv time ekstra. Uden et ur og uden en hane der eventuelt står et sted i landsbyen og galer, så kunne man sagtens miste tidsfornemmelsen et sted herude mellem bjergskråningerne. Efter morgenmaden og farvel til familien står støvlerne og fødderne igen foran 4-5 timers vandring i disse smukke egne med i små ris-jordlodder op langs bjergsiderne – billedligt og med lidt god fantasi ligner risterrasserne skævskåret trappetrin for eventyrs-kæmper, mens virkelighedens vandrere må gå op og ned ad skråningerne med små menneskeskridt.

Efter frokost samles I op i Thanh Phu og i bil til Sapa by, hvor I kan komme i bad, skifte tøj og har lidt tid til at gå rundt i byen inden I samles op og køres til banegården. Herfra med nattoget til Hanoi. Der er booket senge i 4-personers sovekupeer med aircondition. (M,F)


Dag 9: Hanoi – Hoi An
Ankomst om morgenen til Hanoi, hvor chaufføren venter på jer på parkeringspladsen foran banegården. I bringes i første omgang hen til Hoan Kiem søen. Allerede ved 5 tiden står de første indbyggere og laver morgengymnastik, og efterhånden kommer flere til, for at få gang i kroppen med let løb og strækøvelser. Familie og venner spiller badminton eller fodboldtennis, mens andre dyrker Tai Chi og samler koncentration til dagens gerninger. Atter andre, flest kvinder, samles foran en ghettoblaster til fælles træning af hvad der bedst kan beskrives som en mellemting mellem zumba og aerobic. Toiletbesøg og morgenmad på hotel inden I køres til lufthavnen og flyver til Hoi An i Midtvietnam.

Afhentning i lufthavnen af guiden. Først besøges marmorbjergene, der er kendt for sin forarbejdning af marmor, samt huler af religiøs betydning for både buddhister og hinduister. Senere når I Hoi An og spiser en god frokost med udsigt til floden, der løber gennem centrum.

Med rejsens ophold i Hoi An, er I kommet til en af Vietnams mest charmerende byer. I de snævre gader i det gamle kvarter finder man fortsat de klassiske 1 og 2 etagers købsmandsgårde, forsamlingshuse og templer. Disse blev bygget af lokale og udenlandske handelsfolk, der begyndte at bosætte sig og drive forretning her. Dengang mellem 1500 - 1800-tallet var Hoi An en livlig stad, hvor udenlandske skibe kom sejlende til, fra Kina, Japan, Frankrig og Portugal, og handlede alt fra krydderier, tekstiler, keramik og meget andet. Restauranter, cafeer, gallerier, håndværksbutikker og skræddere driver nu forretning i disse historiske rammer, og skaber en utrolig hyggelig og intim stemning.

Om eftermiddagen tager I på sightseeing i det gamle kvarter. De asiatiske handelsfolk fra Japan og flere provinser i Kina - som bosatte sig i Hoi An - byggede forsamlingshuse, hvor disse folkeslag kunne mødes og udveksle nyheder på hjemlandssproget, opbevare lagervarer, blive behandlet med traditionel medicin eller bede til en lokal helgen om at deres handelsskibe ikke skulle forlise. I besøger et af disse forsamlingshuse, nemlig Fujian-kinesernes. Figurerne i glasmontrerne og på alterne, symbolerne på væggene og malerierne indikerer at Fujian-kineserne har haft fokus på at drive forretning og tjene penge.

I kommer også forbi det lokale marked og den overdækkede japanske bro, der forbandt den japanske og kinesiske bydel i datidens Hoi An. Allerede dengang i 1600-tallet må japanerne have gennemlevet flere jordskælv for den knap 15 meter lange bro har 8 betonpæle og er tagbelagt.

Ifølge japansk overtro var det et kæmpemonster, som med sine bevægelser forårsagede jordskælvene. Broen blev bygget oven på monsterets svageste punkt og slog det ihjel. Dragens sørgelige skæbne fik Hoi An-borgernes medlidenhed, og på den ene side af broen er bygget et lille tempel, hvor man kan bede til dragens sjæl og stabile vejrforhold. Det er oplagt at tænde nogle røgelsespinde og bede om bedre vejr, hvis man som ferierende synes at der skal komme mere solskin.

I gør et visit i et over 200 år gammelt købmandshjem med en typisk vietnamesisk (smal og aflang) konstruktion. Traditionelt for disse huse havde man sin købmandsforretning forrest i huset og fik transporteret varer ind i den anden ende af huset - fra skibene ved floden. Kigger man op over hoveddøren ser man 2 dekorerede yin-yang tegn, som symboliserer to øjne. Øjnene skulle sammen med det ekstra forhøjede trin ved døren, sørge for at onde ånder ikke kom ind i huset og forstyrrede familien eller bragte uheld over handlen. Huset har været ejet af samme familie i nu 7 generationer, og en af familiens medlemmer vil fortælle jer lidt om husets og familiens historie. (M,F)


Dag 10: Hoi An

Fridag til at snuse rundt i de charmerende stræder mellem de historiske huse. Man når muligvis ikke langt førend man vælger at droppe ind på en de små cafeer eller the-huse. Fra cafebordet kan betragte gadelivet og summe lidt over om man skal have syet lidt til garderoben hos en af byens mange skræddere, købe en souvenir i artifacts-butikkerne eller et af de små gallerier. I the- og kaffebarerne kan man også købe noget af Vietnams gode eget producerede the og kaffe. Alternativt kan man tage en halv eller en hel dag på stranden. (M)


Dag 11: Hoi An
I transporteres til et sted ikke langt fra hotellet til cykelturens startpunkt. Her skifter I til cykel og pedaltramper af sted i en mindre gruppe. Denne 6 timers / 9 kilometers udflugt foregår i et adstadigt tempo, og kommer gennem private boligkvarter og ud i de landlige åbne omgivelser på mindre veje og stier med udsigt til rismarker, fiskedamme og rejefarme. Megen motoriseret trafik er her ikke.

I får indblik i de lokales daglige gøren og laden, når der gøres holdt ved et lille bådbyggeri og ved private hjem, hvor et eller to familiemedlemmer er i gang med træskærerarbejder og røgelsespinde. Ligeledes gøres stop, når I i løbet af cykelturen passerer noget af lokalt kolorit, f.eks. folk i gang med at forberede lokale specialiteter til salg på markedet, landarbejdere der graver jordnødder op eller høster grønsager, fiskere som reparerer deres net eller et familiemedlem som tørrer ris på terrassen.

Ved udflugtens sidste cykelstop kommer I til et traditionelt bygget hus, og oplever hvordan en privat familie bor. I bliver introduceret til nogen af de familiære gamle skikke, hvoraf nogle fortsat holdes i hævd. Bl.a. diskuteres vigtige beslutninger fortsat ved bordet foran altertavlen med billeder af de afdøde familiemedlemmer. Ad den vej informerer man de tidligere familiemedlemmer, hvis sjæl befinder sig omkring huset, og får deres accept omkring vigtige familiebegivenheder. I spiser en god frokost i disse private rammer, inden I sejler tilbage til cykelturens startpunkt, hvorfra I transporteres i bil tilbage til hotellet. (M,F)


Dag 12: Hoi An – Mekongdelta
Transfer til lufthavnen og morgenfly til Ho Chi Minh City. I modtages i ankomsthallen, og sammen med guiden af sted i bil til Mekongdeltaet, der kaldes populært for "Vietnams risskål". Dette lavlandsområde opdeles af utallige floder og her dyrkes snesevis af forskellige rissorter på markerne. Vandet fra floderne er essentiel, for risene skal stå under konstant vand efter spiring indtil lige før høsten. Alene høstudbyttet i Mekong-regionen bidrager med knap halvdelen af al den ris som produceres i Vietnam.

Fra lufthavnen kører I omkring 3½ time (afhængig af trafikken ud af Ho Chi Minh City), hvor by og bebyggelse efterhånden afløses af åbne vidder og udsigt til rismarker. Bilen stopper til sidst et sted, som blot ligner nogle træer og buskads langs vejen, men en lille sti fører jer gennem et lettere begroet skovstykke og hen til en lodge. Stedet har nogle få men rummelige bungalows, som er placeret skyggefuldt under nogle høje palmer. Haven omkring bungalowsene er flot beplantet. Og fra en overdækket terrasse er der udsigt til en af Mekongs bifloder, hvor mindre frugtbåde og sampaner med jævne mellemrum kommer sejlende forbi.

Fra lodgens placering i disse skønne grønne omgivelser, fra den afslappende stemning og de kommende dages lokale aktiviteter får I hurtigt oplevelsen af at være landet i det oprindelige Mekong. Langt væk fra alfarvej og byernes moderne leben.

Efter velkomst, værelses check-in og en god frokost, bliver I roet i sampanbåd gennem små kanaler til et hjem, hvor de fremstiller rispopcorn. Her vil en af husets familiemedlemmer fremvise blandingen mellem traditionelle og moderne landbrugsmetoder. Med traditionel dyrehold i baghaven udnyttes muligheden for opsamling af grisenes efterladenskaber til at fremstille biogas, som anvendes i husets komfur. Ligeledes overværer I hvordan ris på en noget utraditionel vis tilberedes og forvandles til rispopcorn, som gives til børnene på næste dags skolebesøg.

Lidt herfra kommer I forbi et mindre Cao Dai-tempel. Cao Dai - som betyder "det højeste sted" - blander alle de store religioner, Kristendom, Islam, Buddhisme og Taoisme. Det er en unik vietnamesisk og lidt pudsig trosretning, hvor man blandt dens helgener finder Lenin, Victor Hugo, Shakespeare og Jean D'Arc.

Tilbage på lodgen sætter I jer på cyklerne, og pedaltramper afsted ad mindre veje rundt i de landlige omgivelser. I passerer både åbne vidder med rismarker så langt øjet rækker, og mindre landsbyer omkranset af tæt bevoksning og palmetræer. Kigger man ind over hækken, kan man se landfolket fortsat er i gang med dagens arbejde og huslige aktiviteter på gårdspladsen foran hjemmet.

I bliver sikkert overhalet af folk på motorcykel på vej fra A til B eller spændt op med en lille ladvogn på træk, hvor hø eller frugter er pakket. Og støder I på nogle skolebørn så vil de enten smile fornøjet, sige "hallo, what is your name" eller måske endda forsøge at køre lidt om kap med jer.


Efter tilbagekomsten og et bad, bliver I for en kort stund køkkenassistenter. Lodgens madmor vil vise jer hvordan I tilbereder et par lokale retter i restauranten, og giver jer et par fif med hjem, hvis I skulle få lyst til at prøve vietnamesisk madlavning i eget køkken. (M,F,A)


Dag 13: Mekongdelta
I vågner til Mekongdeltaets og lodgens lette morgengry. Ruller man gardinet fra og kryber tilbage i sin seng, og kigger ud på den frodige beplantning foran den forbi løbende flod, kan man hurtigt få den tanke, at her ville man godt have et sommerhus. Dog er der lige den hage, at der er så pokkers langt hjemmefra og til Mekongdeltaet. Fødderne ud over sengekanten, i tøjet og så op til morgenmad.

Til dagens første programpunkt kan I vælge enten at cykle eller blive roet op til den lokale skole. Skolebesøget er planlagt så ankomsten er i frikvarteret. I vil blive mødt af nogle meget begejstrede børn fra 1. – 5. klassetrin, og står hurtigt omringet af hver jeres klump skoleelever, som er ivrige efter at bruge deres engelskkundskaber til at høre, hvor I er fra og hvad I hedder.

Børnene er klædt i hvid skjorte og mørke bukser. For kommer man i skole uden at være påklædt den påkrævede uniform, risikerer man at blive sendt hjem af læreren. Krav og regelrethed i skolerne fra landets styrende kommunistparti om bl.a. ens uniformering af eleverne fra 1. – 12. klasse bliver også antydet ved et kik ind i klasseværelset. Over tavlen i hvert eneste klasselokale i hele landet hænger et billede af kommunistpartiets stifter og landets første præsident Ho Chi Minh.

Senere skal I se, hvordan kokosblade anvendes som materiale til at bygge huse med. Både vægge og hustage udgøres flere steder af tørrede blade fra kokostræer i det næsten-aldrig-under-25-grader-varme-delta. Ligeledes får I lejlighed til at lave en fakkel af tørrede kokosblade og harpiks, som landfolket tidligere brugte som mobil lampe, når de skulle gå ud efter mørkets frembrud. I aftenen skal I selv anvende faklen som lyskilde, når I besøger en krigsveteran i nabolaget og høre ham fortælle lidt om dengang og spille et par viser for jer.

Efter frokost er lidt af eftermiddagen på egen hånd. I bør nyde lidt tid på bungalowens terrasse med en rejsekrimi i hånden, eller hvile jer i en af hængekøjerne som er spændt op tæt på floden.


Ud på eftermiddagen sætter I jer på cykelsadlen og hjuller afsted til et lille bådleje, hvor en lille pram vil tage jer over en 75 meter bred flod til en ø midt i Mekongfloden. Her cykler I gennem et idyllisk landsbyliv, som følger flodbredden. Husmandssteder ligger side om side med store haver med alskens frugttræer og planter. Tingene og livet synes at foregå i et behageligt tempo, hvor der er tid til at hjælpe naboen, ligesom at man som rejsegæst har fornemmelsen af at være meget velkommen her. Hvis I stopper op, vil I blive mødt med imødekommenhed og nysgerrighed.

Selvom det er varmt så pedaltramper I det meste af vejen i skygge fra de mange høje træer, som står tæt på den bredde sti. I gør stop, når I støder på noget af lokalt kolorit, eller I ønsker en drikkepause. Tilbage på lodgen nydes aftensmaden i restauranten. (M,F,A)


Dag 14: Mekongdelta – Ho Chi Minh City
Efter noget godt i maven siger I farvel til lodgens venlige folk og sammen med guiden og i bil med chauffør, bevæger I jer mod Ho Chi Minh og mod den nymoderne vietnamesiske livsstil i landets største by.

Ho Chi Minh City hed Saigon frem til Vietnam krigens afslutning i 1975. Det navn klingede for meget af tiden med amerikanerne, syntes de sejrende kommunister fra Nordvietnam og ændrede bynavnet til ære for den tidligere præsident. Men ændringen kom også til at varsle, at de glade dage i syd - med de mange US-dollars den amerikanske regering og deres soldater havde brugt og holdt den sydvietnamesiske økonomi oppe med - var slut.


Ho Chi Minh City er dog igen blevet et økonomisk vækstcenter og i dag landets mest moderne by. Med den megen aktivitet i gaderne, gammelt der bliver revet ned og erstattet af noget nyt, større og højere, samt butikker der glimter med deres fristelser af tøj, elektronik og andre materielle goder, så bliver det klart for én, at byens indbyggere er i gang med at starte op for forbrugstoget.

Efter frokost på en god restaurant starter I på bysightseeing med guide med besøg af Genforeningspaladset, det tidligere palads for de sydvietnamesiske præsidenter i perioden 1954 - 1975, hvor landet var delt i et kommunistisk Nordvietnam og et kapitalistisk Sydvietnam. Da amerikanerne militært trak sig ud og neddroslede den økonomiske støtte i 1973 var skriften for Sydvietnams fremtidige skæbne skrevet. Saigon - den sidste bastion - faldt den 30. april 1975 og i paladset måtte den blot 43-timer gammel nyudnævnte præsident Minh ligge øre til replikken om "at han ikke kunne overdrage noget (magten), som han ikke længere reelt var i besiddelse af" fra lederen af den deling, som brød gennem porten i den kampvogn, som står udstillet i paladsets forhave.

I Genforeningspaladset er der adgang til både officielle rum, hvor indflydelsesrige personer blev modtaget og til de private gemakker og til den bombesikrede kælder, hvorfra præsidenten også kunne styre landet, hvis der var frygt for at paladset skulle blive bombet.

Rundturen bringer jer til det kendte Krigsmuseum, som med en permanent udstilling giver en historie-indføring i Vietnam-krigen. De fleste billeder er taget af udenlandske fotografer og visualiserer krigens gru. Foran disse fotos får man let den spørgende tanke, om hvorfor menneskeheden ikke har lært af fortidens fejltagelser, og måske en naiv tro på at færre af verdens ledere ville gå i krig, hvis de bare så denne fotoudstilling inden de afgjorde om de vil starte en krig.

I kommer forbi det gamle franske posthus, som ligger på en plads lige overfor Notre Dame katedralen. Begge er arkitektoniske minder om den franske kolonitid mellem 1861-1954. På navnetavler på posthusets ydremure hyldes videnskabsmænd, som har haft betydning for udviklingen af telegraf og elektricitet. Bl.a. finder I danske H.C. Ørsted navngivet her, iht. hans opdagelse af elektromagnetismen. Indenfor i den smukke bygning finder man et vægmaleri med kort over byen anno 1936, og et stort maleri af den gamle præsident Ho Chi Minh, hvilket man også finder i alle andre offentligt ejede institutioner og endda klasseværelser på skolerne. Bagefter ankomst til hotellet og fri efter check-in. (M,F)


Dag 15: Ho Chi Minh City
Udflugt til Cu Chi tunnelerne i bil og med guide. Tunnelsystemet er over 250 km langt og nogle steder i 3 etager. Her skjulte Viet Cong'ene (den vietnamesiske modstandsgruppe mod styret i Sydvietnam) sig, og planlagde overraskelsesangreb på den sydvietnamesiske hær og amerikanerne i Saigon. Det rummede operationsstue, køkkener, mødelokale og våbenlagre. Udgravet i stenhårdt lerjord, klaustrofobisk, mørk og primitiv er tunnelerne en bygningsmæssig manifestation på vietnamesernes ukuelige vilje og kamp for national selvstændighed mod en militær veludrustet amerikansk Goliat.

Amerikanerne forsøgte at finde tunnel-indgangene på såkaldte search & destroy operationer, men endte oftest med væsentlige mandskabstab som resultat. De forsøgte også at brænde skoven ned med napalm, men ilden gik hurtigt ud i den fugtige tropiske skov. Så til sidst trak man sine soldater ud og erklærede området free fire zone, hvor amerikanske bombefly frit kunne nedkaste overskudsbomber på vej hjem fra andre bombetogter.

Det satte en vis stopper for den strategiske betydning for Cu Chi området, men på det tidspunkt var den amerikanske krigslykke vendt. Der bliver mulighed for at kravle rundt i tunnelerne, men det er ikke nødvendigt for at få et godt indtryk af Cu Chi tunnelerne. I er tilbage i byen ud på eftermiddagen.

Om aftenen afhentes I på hotellet kl. 18 og udstyres med en hjelm. I skal nemlig sidde på bagsædet af hver jeres engelsktalende chaufførs lille motorcykel, og han/hun vil bringe jer roligt og sikkert gennem centrums hektiske trafik og rundt til de forskellige madsteder. Det er en 5 menuers tour-de-force I skal ud på, hvor I besøger flere gadekøkkener/små restauranter, som hver især har lagt deres kærlighed i tilberedelsen og tilblivelsen af 1 eller 2 retter.


På "madruten" besøger I således flere køkkener, som ligger i forskellige distrikter. Så det er ikke bare kulinariske oplevelser, der venter jer denne aften, men også bymæssig sightseeing gennem flere kvarterer, hvor jeres engelsktalende motorcykelchauffør vil kunne fortælle og vise jer sider af Ho Chi Minh City, som man ikke selv ville komme forbi.


Guiden vil fortælle jer om vietnamesisk madkultur og madlavning, og introducerer hvert sted for ny specialitet, som I får lov at spise (maden er en del af udflugten, og der skal ikke betales for det mad og de drikkevarer, man sætter til livs undervejs). I vil ligeledes være i selskab med andre udenlandske gæster, der ligesom jer, har en forkærlighed for smagfuld mad og lokale oplevelser.

I vil helt sikkert begejstres sammen med dem over de tilberedte retter, og måske få en god historie om hvad de ellers har prøvet at spise i Vietnam. I tager hjelmen af hovedet for sidste gang, når I bringes tilbage til hotellet omkring kl. 22. (M,F,A)


Dag 16: Ho Chi Minh City – Afrejse
Tid til at opleve Vietnams største by på egen hånd, da de fleste flyafgange er om aftenen. Gå stemningstur i bycentrum f.eks. forbi den amerikanske ambassade, det gamle franske posthus, Notre Dame katedralen og den centrale Ben Thanh Marked, som alle ligger i en radius på 1½km. Fald ind på en juice- eller kaffebar og nyd en drik med udsigt til det hektiske gadeliv. Eller tag en afstikker til bydelen China Town. Transfer fra hotellet til lufthavnen og flyafgang. (M)



Dag 17: Ankomst Danmark

Flyankomst til København eller provinsen.